Джипитата искат да отпадне задължението да оказват помощ на пациенти извън работно време
24.03
CredoMedia: in focus
CredoMedia: in focus
Компания
Джипитата искат да отпадне задължението да оказват помощ на пациенти извън работно време

Джипитата искат да отпадне задължението да оказват помощ на пациенти извън работно време

НСОПЛБ изпрати подробно становище по основния пакет здравни дейности

Джипитата отново се обявиха срещу задължението, вменено им сега от държавата, да оказват помощ на своите пациенти и извън работното време на практиката. Това става ясно от коментар на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари за основния пакет от здравни дейности. Оттам предлагат личните лекари свободно да избират дали да поемат този ангажимент. От НСОПЛБ припомнят, че за тази услуга са предвидени по 11 ст. на човек месечно. Тези пари според тях могат да се отделят в отделно перо и то да се делегира на други звена извън практиките на ОПЛ.  

Сдружението предлага промени и по отношение на задълженията, които им се вменяват, да информират пациентите за различните здравни дейности. Коментарът е: "Институциите, които трябва да уведомяват ЗОЛ за отговорността и възможни санкции от неизпълнение на задълженията им са тези, които въвеждат тези правила в интерес на пациентите: МЗ/РЗИ, НЗОК/РЗОК в партньорство с пациентските организации. НЗОК/РЗОК трябва да запознават ЗОЛ с възможността, както и начина за достъп до електронното досие, както и да реализират процедурата."

Джипитата смятат освен това, че начинът, по който се организират и извършват дейностите по профилактика са свободен избор на лекаря, който управлява своята практика. Как допълнително  ще информира избралите го пациенти е също негов мениджърски избор. МЗ и НЗОК могат да подпомогната лекаря като самите те провеждат редовно информационни кампании по темата и осигурят финансиране, което стимулира работата и въвеждане на допълнителни подходи за информиране, свързани с профилактиката.

Пълният текст на становището вижте в прикачения по-долу файл.

Прикачени файлове

Становище на НСОПЛБ
Реклама

Мнения

24 мар 2016 23:14
Мария Шаркова
24 мар 2016 23:14

Такъв въпрос нямаше да стои, ако Спешната помощ беше реформирана и се създадат дежурни кабинети/центрове, особено в малките населени места. В отдалечени райони вместо да се поддържат болници, които имат договори за по 2-3 клинични пътеки, спокойно може да се влагат средства в добре оборудвани медицински центрове и реанимобили. Медицинските центрове имат възможност за легла за престой до 48 часа.

24 мар 2016 19:25
Ганка Добрева
24 мар 2016 19:25

Проблемът има много страни.Днес коментирахме с лекарка от малко населено място в близост до Стара Загора.Дава по 5 дежурства месечно.Шепа колеги са и както и да се въртят, няма как да дават по-малко.Това прави по едно дежурство седмично.За разлика само, в новооткритите дежурни кабинети в Стара Загора тези смени се поемат от близо 50 специалиста. Проблемът в малките села е още по-голям.Там пък лекар няма изобщо.В селото,където са близките ми,доктора идва веднъж седмично.А възрастните хора боледуват,знаете всички.Въпросът е при неотложен случай какво правят?Нощем,зиме...?Сами,трудно подвижни?...Транспорт?

24 мар 2016 17:00
Тихомир Ушев
24 мар 2016 17:00

Искането на джипитата е напълно оправдано. Няка как един лекар да е на разположение 24 часа и 366 дни в годината (когато е високосна като тази). Г-жо Борецова, хубаво е, че вече сте добре след инфаркта, но не личният ви лекар е бил виновен при инцидента. В целия свят болката в гърдите е спешно състояние, за което се търси 112. Дори личният ви лекар да се беше отзовал, той няма как да ви помогне при инфаркт - нито има апаратурата, нито медикаментите...

Лекарската професия е свободна,творческа и саморегулираща се - определение по СЗО.Нещо от това да е вярно в наши дни?

23 мар 2016 23:37

Нищо ново- след такъв отказ на джипито през 2012г. се оказа, че съм получила масиран инфаркт. Почудиха се, че съм оцеляла. Е, сдобих се с 2 стента и невъзможност за някои видове изследвания заради тях...

23 мар 2016 23:11
Мария Шаркова
23 мар 2016 23:11

Температурата сама по себе си не е спешно състояние, за да се звъни на ОПЛ на минутата. За подобно нещо може да се изчака до настъпване на работния ден, освен ако не е придружена със други симптоми. Тогава има достатъчно спешни кабинети. За всички състояния, извън животозастрашаващите, в повечето европейски държави дори се запазва час.

23 мар 2016 17:01

Г-жо Михалкова, и сте права, и не сте. И личният лекар е човек, и той има нужда на лично време за себе си и семейството. Не можем да му звъним, когато ни скимне. Но е логично, че той е специалистът, който ни познава и може най-бързо да отреагира на проблема ни.Мен ме впечатлиха тия 11 стотинки на човек.Да речем, че едно джи пи има 1000 пациента по 11 стотинки са 110 лева месечно. Не са много пари, но за нищо са си пари. Според мен трябва всеки пациент да има сметка, в която да внася пари и според внесените суми да се ползва от различни услуги

23 мар 2016 16:51

Много се извинявам, но това не е нормално - значи ако детето вдигне температура, според Вас, да звъня на Бърза помощ. Докато тя идва за моята вдигната температура, някой наистина може да има спешна нужда. Като в същото време джи пи то, което познава детето, може най-добре да ме консултира и да ме насочи какво да предприема адекватно.Хора, кажете ми, права ли съм????????????

23 мар 2016 16:34

Не може лекарите да работят нонстоп. Напълно нормално е да имат някакво работно време, а извън него пациентите да се обръщат към дежурни кабинети или ако е по спешност към Бърза помощ.

23 мар 2016 16:12

Ама, разбира се, ако може само да им се дават пари без никакви задължения.безобразие