Публикация

5 комбинации от храни, които могат да ни навредят

Ключът към правилното комбиниране на типовете храна е да слушаме тялото си


1. Плод по време или след хранене

Примери:

  • Ягоди в салата
  • Плодов дресинг и риба
  • Плод за десерт

Именно защото плодовете се усвояват бързо от тялото, добре е да ги приемаме самостоятелно около 30 до 60 мин преди хранене. Ако ги комбинираме с други храни, ние причиняваме техния по-дълъг и нежелателен престой в организма ни, също така отнемаме от енергийната им стойност. Когато приемем плод на празен стомах преди хранене, той подготвя корема за това, което ще последва. Водата в плода изплаква хранопровода, фибрите допочистват, а ензимите активират химичния процес на усвояване на храната. Ако вече сме се нахранили, трябва да изчакаме най-малко 3 часа преди да приемем плод.

2. Животински протеин и скорбяла (нишесте)

Примери:

  • Месо с картофи
  • Пиле и макаронени изделия
  • Сандвич с пуешко

Комбинирането на белтъчини и въглехидрати води до създаване на една „нечиста“ стомашна среда. Ако обичаме или се налага да ядем храна от животински произход с въглехидратна храна, най-добре е да прибавим зеленолистни зеленчуци, защото те облекчават негативните последствия за стомаха.

3. Мазнини с грешни по вид храни

Примери:

  • Маслини с хляб
  • Риба тон с майонеза
  • Пържено месо в зехтин

За да се усвоят, мазнините имат нужда от жлъчните киселини от черния дроб и жлъчката – смесването им с други храносмилателни химикали може да доведе до „стрес“ за тялото и дискомфорт. Като пример може да се посочат големите количества мазнина с протеин, които забавят усвояването. Важно е да се знае, че приемането на мазнини и олио/зехтин/масло трябва да е съобразено с индивидуалните особености на организма ни. Ако правилно се комбинират с храната, мазнините създават „огън“, спомагащ за по-лесното възприемане от черния дроб. Препоръчително е използването на малки количества мазнина – предимно органична, нерафинирана, като зехтина или кокосово масло, – когато готвите зеленчуци, зърнени храни, протеини. По възможност смесвайте авокадо, семена и ядки само със зеленчуци без скорбяла.

4. Напитки в комбинация с храна

Примери:

  • Вода по време на хранене
  • Сок по време на хранене
  • Чай веднага след хранене

Водата минава през стомаха за около 10 минути, сокът имат нужда от 15 до 30 минути. Всяка напитка в стомаха разрежда необходимите за организма ензими, които помагат за правилното усвояване на протеини, въглехидрати и мазнини. Хубаво е да утолим жаждата си минимум 10 минути преди хранене, за да не се налага да комбинираме напитката с храната.

5. Две различни по вид протеинови храни


Примери:

  • Бекон и яйца
  • Ядки и мляко
  • Риба и месо

Концентрираният прием на протеини изисква повече време за усвояване от страна на организма, което води и до по-голямото изразходване на енергия за това усвояване.

Най-добре е месото да бъде последното ястие в менюто ни. Първото ястие не бива да е месо, а лека храна – зеленчуци например. Не трябва да чакаме повече от 10 минути, за да преминем към следващото ястие по време на хранене. Ако изчакаме повече, ензимите, които помагат на храната да се усвои по-бързо, започват да „гаснат“. Ако менюто ни съдържа два различни типа протеин, е добре да добавим зеленчуци, богати на вода, като лук, карфиол, броколи или маруля.

още по темата

Коментари

11 апр 2016 14:11

Аз съм пробвала разделно хранене без особен ефект.В началото отслабваш, обаче само в началото

8 апр 2016 17:06

Тези твърдения не са потвърдени от СЗО, въпреки че имат доста подръжници. Хората спазващи диети тип разделно хранене отслабват обикновенно, защото започват да приемат по-малко калории, отпреди и спират безразборните си хранения.

8 апр 2016 16:28

Не вярвам на половината от нещата, които са написани тук. И как точно серизоно ще ми навредят тези комбинации? Кой въобще ги твърди тези неща?