Българският фармацевтичен съюз ще предложи законодателни промени за спиране на неетични фармацевтични практики
29.06
Български фармацевтичен съюз (БФС)
Български фармацевтичен съюз (БФС)
Организация
Българският фармацевтичен съюз ще предложи законодателни промени за спиране на неетични фармацевтични практики

Българският фармацевтичен съюз ще предложи законодателни промени за спиране на неетични фармацевтични практики

Порочните практики за предоставяне на допълнителни облаги, които не следват от условията на договорите за търговска продажба на лекарствени продукти (екскурзии, почивки, участия в семинари) могат да се квалифицират като форма на нелоялна конкуренция по смисъла на Закона за защита на конкуренцията

Съсловната организация на магистър-фармацевтите – Българският фармацевтичен съюз /БФС/ категорично се противопоставя на неетичните практики за предлагането на фармацевтични продукти срещу различни маркетингови стимули. Би следвало да се има предвид, че се касае предимно за случаи свързани с хранителни добавки, козметични продукти и други стоки, които са извън системата за строг продуктов контрол за лекарствата на национално и европейско ниво.

Порочните практики за предоставяне на допълнителни облаги, които не следват от условията на договорите за търговска продажба на лекарствени продукти, като екскурзии, почивки, участия в семинари и т.н., могат да се квалифицират като форма на нелоялна конкуренция по смисъла на Закона за защита на конкуренцията. Компетентният орган да установи нарушение на правилата на конкуленцията е Комисия за защита на конкуренцията. Правен интерес да сезират КЗК имат други конкуренти (търговци на лекарствени продукти) и пациентските организации. БФС няма законови правомощия да се намесва в търговските отношения относно правилата на конкуренцията, тъй като за посочените нарушения не носят отговорност магистър-фармацевтите, като физически лица – медицински специалисти, а – съответните собственици (законни представители) на юридически лица (дружества) носители на разрешения за употреба, търговци на едро и търговци на дребно на лекарствени продукти, които предлагат подобни стимули за покупки на стоките им.

Важно е да се уточни, че неетичните практики не се разглеждат и забраняват изрично в съществуващата законова уредба и много фактори влияят за изкривяването на тази част от аптечната система. Съществуването на една аптека зависи само и единствено от оборота и съответно генерираните приходи, както за всяко търговско дружество. При сегашния модел на собственост на чисто пазарен принцип, чрез който държавата стимулира свободната стопанска инициатива и движение на стоки, подобни агресивни маркетингови подходи са обясними. Системата на ценообразуване е изключително порочна и се фокусира не върху качеството на предлаганата услуга, а върху най-ниски цени, които водят до търсенето с всички средства на високи обороти. Тези подходи водят до дъмпинг на цените и нелоялни търговски практики, от които се облагодетелстват собствениците на вериги от аптеки, а не фармацевтите работещи в тях. Българският фармацевтичен съюз не веднъж се е обявявал за по-прецизна регулация на пазара и за ограничения за т.нар. вертикална интеграция на участниците във веригата на производството, търговията на едро и на дребно с лекарствени продукти и липсата на ефективно ограничение едно лице да притежава не повече от четири аптеки, като се забрани свързаността на лицата.

С цел премахване на възможността за наличие на участници с господстващо положение на пазара на търговия на дребно с лекарствени продукти, БФС настоя в свое становище по проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина /ЗЛПХМ/ от 1.12.2015 г., да се въведе забрана за свързаност на лица по смисъла на Търговския закон, които са собственици на повече от 4 аптеки. Въпреки забраната в чл.222, ал.1 от ЗЛПХМ едно лице да притежава повече от 4 аптеки, пропускът относно свързаност на лицата позволява в момента обединение на структури с по над 300 аптеки в национален план, собственост и под контрола на едно и също лице/лица.

Във връзка с посочените проблеми, БФС е готов да предложи следните мерки, които да залегнат в ЗИД на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина /ЗЛПХМ / при бъдещо негово обсъждане в Народното събрание:

- преодоляване на съществуващата празнота като се въведе изрична забрана в ЗЛПХМ за предоставяне на допълнителни стимули за закупуване от търговците на дребно и на едро на лекарствени продукти, извън съдържанието на обичайните търговски условия на договорите за търговска покупко-продажба;

- въвеждане на ефективно ограничение едно лице да притежава повече от четири аптеки, като се забрани свързаността на лицата;

- да се прецизира в ЗЛПХМ и в Наредба № 1 за изискванията към рекламата на лекарствените продукти регламентацията на забраната за предоставяне на търговци на едро и на търговци на дребно на лекарствени продукти на мостри на лекарствени продукти.   

Предложенията ще бъдат внесени за обсъждане при разглеждането на проекта на ЗИД на ЗЛПХМ от Висшия съвет по фармация, както и с официално становище при публичното обсъждане на проекта.

Реклама

Мнения