Публикация

Носете удобни обувки с ниски токове

Носете удобни обувки с ниски токове

Оплакванията от болки в гърба в последните години зачестяват. Оказва се, че те не са непременно свързани с тежък физически труд. Напротив, много често работещите в офис получават болки и дискомфорт


Какво да правим, за да си спестим неприятностите – по тази тема потърсихме  специалиста по физикална и рехабилитационна медицина д-р Гергана Багалийска от Медицински комплекс „Доверие“.

– Д-р Багалийска, кои са основните причини са многото проблеми с гърба, характерни за днешните работещи хора?


– Почти всеки човек е имал поне веднъж през живота си болки в гърба, които нарушават ежедневните му активности и възможността за работа. Причините за болките в гърба в голяма част от случаите не са ясни. Те могат да бъдат свързани с претоварване на мускулите и лигаментите на гърба или да се дължат на свързана с възрастта дегенерация на междупрешленния диск. В други случаи воже да са налице предразполагащи заболявания, като остеопороза, остеоартрит, ревматоиден артрит и др. Стресът и депресията допринасят за хронифицирането на болката. Предразполагащи фактори за болки в гърба са възрастта/30-50 години/, затлъстяването, физическата детренираност, стресът, работата в неудобна поза, работа свързана с вдигане и носене на тежести,вибрации, както и спането на неудобно легло.
Наследственото предразположение също играе роля.

– Какво можем да правим, за да избегнем болестите, свързани с начина на живот?

– Профилактиката е на първо място. Избягвайте да стоите прав на едно място дълго време. Ако това се налага, на всеки 15 минути прехвърляйте тежестта на тялото към единия или другия крак, за да намалите налягането към гръбнака.
Когато седите, използвайте столове с висока облегалка и добра опора на кръста и с подпора за ръцете. Сядайте удобно, облегнат с изправена глава и прибран корем. Никога не стойте с наведено напред тяло, без опора за гърба или на ниски столчета без облегалка.Височината на стола трябва да позволява опора на краката на пода.
Седалката в автомобила трябва да има подходяща опора за кръста.
Когато вдигате нещо от пода и особено ако е тежко дръжте гърба изправен и се свивайте в колената,  вместо да се навеждате в кръста. По този начин натоварването пада върху краката. Дръжте предмета, който вдигате близо до тялото. Не се пресягайте.
Когато носите багаж, разпределяйте го равномерно в двете ръце.Ако работите на компютър, екранът трябва да е точно срещу вас, за да не се налага да извивате тялото си встрани. Не трябва да се протягате, за да достигнете компютърната мишка. Височината на работния плот трябва да е съобразена с ръста ви.
Никога не фиксирайте телефонната слушалка между рамото и ухото си.
Най-добре е да спите на една страна със свити колена. Използвайте възглавница с подходяща за вас височина/триъгълника между рамото и ухото да е запълнен/.
Твърдостта на матрака е индивидуална и не е необходимо да бъде много твърд.
Носете удобни обувки с ниски токове.
Желателно е поддържането на силата и еластичността на мускулите на гърба и корема с редовни упражнения. Подходящи са разходките, без тичане.
Никога не предприемайте необичайни спортни натоварвания. Спортуването трябва да е дозирано по разработена програма от специалист.
Подходящи спортове са плуването, колоезденето и аеробика при дозирани натоварвания.
Теглото трябва да се поддържа в норма. Особено важно е намаляването на обиколката на корема.
Храната трябва да съдържа достатъчно калций и витамин D. Желателно е да се ограничи приема на алкохол и тютюнопушенето.

– Защо толкова деца и юноши имат лоша стойка и проблеми с гърба?
– Сколиотичната болест представлява трайно изкривяване на гръбначния стълб встрани. Тя се среща предимно в детска възраст, като по-често засегнати са момиченцата. В 85% от случаите причините за нейната поява не са напълно изяснени (идиопатична сколиоза), но съществуват различни теории и предположения за заболяването.

В 15% от случаите причините за появата на сколиоза са изяснени. Те са:

‘функционални: структурата на гръбначния стълб е нормална и причината за наличие на кривина е лошата, неправилна стойка, довела до позиционно изкривяване;

‘структурни: тук е налице промяна в анатомичната структура на гръбнака, като следствие от дефекти по рождение в някои прешлени, мускулни дистрофии, детска церебрална парализа, болести на съединителната тъкан, полиомиелит, някои доброкачествени тумори на гръбнака, травми, възпалителни процеси и други.

Но има и външни белези:
Децата често превиват гръб под тежките раници, над чина в училище, компютъра вкъщи или полегнали върху леглото с книжка в ръка, но често изкривяванията се появяват още в най-ранна възраст. При наличието на сколиоза гръбначният стълб е странично изкривен в различна степен, често съчетано и с кифоза/гърбица/.

Когато детето се наведе напред и докосне с пръстите на ръцете пръстите на краката си /котешки гръб/, се вижда ясно дали има изкривяване. При наведеното положение, ако изкривяването е налице, се говори за по-тежка форма на сколиоза, ако при това положение изкривяването изчезва, състоянието е функционално и шансовете за оздравяване са много големи.

Други признаци са:

‘едното рамо стои по-високо от другото

‘талията е изгладена от едната страна

‘едната половина на таза е разположена по-високо от другата

‘при обстоен преглед се вижда асиметрично разположение на гръдните жлези или лопатките.

В повечето случаи при лека сколиоза децата нямат оплаквания. Възможно е да се появи лесна умора, нарушена походка или болки в гърба. При тежка сколиоза възникват симптоми от страна на дихателната, сърдечно-съдовата и нервната системи поради разместване на органите в гръдния кош.

Сколиозата може да има доброкачествено или злокачествено прогресиране, като кривината нараства съответно с по-малко от 7 градуса или с повече от 7 градуса годишно. Нейното прогресиране спира със завършването на растежа на гръбначния стълб около 15-годишна вързаст.

Лечението е  индивидуално и зависи от степента на развитие на сколиоза. В по-лека степен се препоръчва определена гимнастика, плуване, спорт, ненатоварващ гръбначния стълб по оста/вдигане на тежести, голяма част от уредите във фитнес залата/. При тежките степени на сколиоза се поставят коригиращи корсети, понякога се налага и оперативно лечение.


– Какво ще препоръчате на родителите – на какво да учат децата си, какви игри да им предлагат и какви спортове?


– Бих препоръчала профилактика и лечение. Лечението е  индивидуално и зависи от степента на развитие на сколиоза. В по-лека степен се препоръчва определена гимнастика, плуване, спорт, ненатоварващ гръбначния стълб по оста/забранява се вдигане на тежести/. При тежките степени на сколиоза се поставят коригиращи корсети, понякога се налага и оперативно лечение.

Предлагам няколко упражнения, които са част от програмата за профилактика на сколиозата 1-ва степен. Те могат да се прилагат като профилактика на заболяването под формата на забавна, но полезна гимнастика ежедневно:

‘за 1 минута няколко пъти се заема стоеж „мирно“ и „свободно“, като при втората команда се прави разкрачен стоеж и тежестта на тялото се разпределя равномерно между двата крака;

‘за 1 минута детето ходи с вдигнати нагоре ръце;

‘за 1 минута детето ходи с ръце встрани;

‘за 1 минута детето ходи на пръсти;

‘за 1 минута детето ходи с малка тежест на главата;

‘за 2 минути се редува ходене, бягане и спиране, със заемане на стойка „мирно“;

‘5-6 пъти се вдигат ръцете напред и нагоре и се връщат обратно до тялото;

‘5-6 пъти ръцете се вдигат настрани и нагоре и се поставят зад тила, и се връщат обратно в изходна позиция, главата не се движи;

‘ръцете на хълбоците, едновременно се повдигат лявата ръка във венец зад главата и дясната зад гърба с дланта навън, трупът не се накланя;

‘ръцете са встрани, накланят се надолу-назад покрай трупа;

‘ръцете зад таза със скопчени пръсти, прави се ляв наклон и отвеждане на ръцете със скопчени пръсти вдясно, ръцете теглят максимално встрани;

‘в изправен стоеж и ръце на хълбоците детето изкарва левия крак вляво и назад, като същото се повтаря и с десния крак – 5-6 пъти;

‘детето да се наведе напред и да хване глезените си с ръце, така ходи 1 минута (мечешко ходене);

‘ръцете се вдигат нагоре и детето издиша, сваля ги надолу и вдишва – 5-6 пъти;

‘научете детето да вдишва на определен брой крачки и на по-голям брой крачки да издиша.

– Кои заболявания на опорно-двигателния апарат са най-чести в България и променят ли се в годините?
– Това са дисковата болест, гонартрозата, сколиозата. Забелязва се увеличение на страдащите от дискова болест сред младите хора  и особено сред компютърните специалисти.
С всяка изминала година се забелязва увеличение в броя на страдащите от заболявания на ОДА. Това се дължи на начина на живот, професия, двигателна активност, хранене, стрес, депресия.

– Кои физиотерапевтични процедури са подходящи за всички възрасти и могат да се правят дори без да имаме заболяване?
– Това са процедурите  насочени към профилактика – общоукрепваща гимнастика, ултравиолетово облъчване в преходните сезони.

 

Източник: tonus.bg

Коментари