11 храни, които трябва да избягваме  при лошо храносмилане
Здравето е в твоите ръце
Здравето е в твоите ръце
Страница
11 храни, които трябва да избягваме  при лошо храносмилане

11 храни, които трябва да избягваме при лошо храносмилане

Ако вече сте с диария или повръщане, избягвайте вещества, които ще влошат още повече състоянието ви

Изборът на храна определя до голяма степен доколко ефективно работи тялото ни. Хората, които подават „добро гориво“ на организма си, се хранят с правилния микс от въглехидрати, мазнини, протеини, вода, соли, витамини и фибри. Всички те са необходими, за да се избегне лошото храносмилане. „Ако в храната ви липсва нещо от този списък, имаме проблем“, обяснява д-р Бенджамин Кревски, началник на отдела по гастроентерология на Училището по медицина към Университета „Темпъл“ във Филаделфия. Когато имате лошо храносмилане, има различни симптоми  като гадене и подуване на стомаха. В такива моменти е особено важно да познаваме и храните, които не ни понасят, за да не се влоши още повече положението ни.

 

Ето 11 вида храни, които трябва да избягвате, когато имате лошо храносмилане (диспепсия): 

млечните храни предизвикват лошо храносмилане1. Млечни продукти

Млечните продукти са една от групите храни, които може да са трудни за храносмилане, ако вече имате проблеми със стомаха. Това се дължи главно на захаровата лактоза в млякото и другите млечни продукти. Когато лактозата не се преработва правилно, както това става при хора с лактозна непоносимост, резултатът е подуване на стомаха и газове. Ако консумирате твърде много лактоза, тя преминава в дебелото черво и може да последва диария. При храносмилателни проблеми обаче може да хапвате кисело мляко и твърди сирена, тъй като в тях няма лактоза, или пък да пробвате прясно мляко без лактоза. 

2. Пикантни храни

Ако имате проблеми със стомаха като гадене, повръщане и диария, трябва да избягвате храни, които стимулират храносмилателната система. Сред тях са пикантните храни. Те се държат по различен начин спрямо отделните хора – при едни нямат никакъв ефект, а при други предизвикват проблеми с храносмилането, обяснява д-р Юнг Ким от Университета на Пенсилвания. По принцип, трябва да избирате „меки“ храни, когато имате проблеми със стомаха. Със сигурност избягвайте лютото, ако имате проблеми с него. 

3. Кисели храни

Доматеният сок и цитрусовите плодове като лимони, лайм, портокали и грейпфрути съдържат киселина и могат да причинят храносмилателни проблеми. Много хора не осъзнават, че газираните напитки също са киселинни. Ако оставите перла в чаша с газирана вода за една нощ, тя ще се разтвори. Ако стомахът ви е напрегнат, избягвайте всички киселинни храни, съветва д-р Бенджамин Кревски. 

4. Мазни храни

Мазните храни стимулират свиванията на хранопровода. Това може да има 2 резултата  – или да забави изпразването на стомаха и да увеличи запека или пък да ускори движението на преработената храна и да доведе до диария. Ефектът зависи от типа мазнини и вашата лична склонност към запек или към диария. Ако имате лошо храносмилане, изберете за дневното си меню нискомаслени храни. Консумирайте малки порции, като храненето е разпределено на равни интервали през целия ден, така че стомахът ви да не се натоварва.  Избягвайте храни като масло, сладолед, червено месо и сирена поне за известно време. 

5. Пържени храни 

Проблемът с пържените храни е същият като с мазните – те могат да се придвижват през пържените храни са вредни за храносмиланетохраносмилателната система, без да са пребработени в действителност. Ако това стане твърде бързо, ще доведе до диария. Ако останат в системата твърде дълго, това ще доведе до подуване на корема. Много пържени храни са бедни на фибри и изискват повече време за храносмилане. Ако имате диария или пък запек, изключете пърженото от менюто си. Хората отдавна са установили, че в такива състояния пърженото забавя изпразването на стомаха, припомня д-р Кревски.

6. Преработени храни

Ако имате запек, избягвайте преработени храни, защото нямат фибри, които регулират работата на червата. Преработените храни като различни хлебни изделия често съдържат различни консерванти и изкуствени оцветители или пък лактоза. Хора, които са чувствителни към тези съставки или са с алергии, ще усетят реакцията на организма си по време на храносмилането. 

7. Изкуствени подсладители

Изкуственият подсладител, който най-често се асоциира с храносмилателни проблеми, е сорбитол. Това е трудносмилаема захар, която в естествено състояние се намира в някои плодове като сините сливи, ябълките и прасковите. Използва се също като подсладител при дъвки и диетични храни. След като сорбитол достигне до дебелото черво, той обикновено причинява отделянето на газове, подуване на корема и диария. Ако страдате от диария, внимателно прочетете етикета на храната, за да видите дали тя не съдържа сорбитол.

8. Алкохол

Ако имате гадене, последното нещо, което трябва да пробвате, е алкохол. „Най-вероятно от него ще ви стане още по-лошо“, съветва д-р Юнг Ким. Според него в хранително отношение алкохолът е една голяма нула. Няма протеини, витамини или други хранителни вещества, нито „добри“ въглехидрати. Алкохолът е токсичен за лигавицата на стомаха и променя метаболизма на черния дроб. Големите количества алкохол също могат да причинят проблеми с храносмилането. Затова мярката е много важна в този случай.

9. Кофеин

Кофеинът стимулира стомашно-чревната подвижност, като допринася за по-бързото придвижване на храната през стомашно-чревния тракт. Прекалените количества кофеин обаче могат да предизвикат диария. Така че ако вие вече имате диария, кофеинът само ще влоши проблема, предупреждава д-р Кревски. Няма да промените ситуацията, ако минете на безкофеиново кафе, защото в него все пак има остатъци от кофеин. Помнете, че в чая и шоколада също има кофеин и трябва да се ограничат до отшумяване на проблема. 

10. Прекалено сладко или солено

На тялото ви не му харесва да преработва прекалено сладки или прекалено солени храни – то обича умереността във всяко отношение. А когато сте болни, ви се иска да хапнете нещо, което ще се преработи лесно. При някои хора нивото на захарите оказва влияние, когато имат повръщане. Шоколадът, който е любим на мнозина, е виновник например за много храносмилателни проблеми като киселини в стомаха и по-сериозния ГЕРБ - Гастроезофагеална рефлуксна болест. 

11. Храни с изтекъл срок на годност

Много от храните, които съхранявате в хладилника, може да се развалят, ако ги забравите там прекалено дълго и мине срокът им на годност. Следете храни като яйца, млечни продукти и месо. Важно е и как подреждате продуктите в хладилника, тъй като бактерии като салмонела и E coli могат да преминат от суровото месо към плодовете и зеленчуците.

Източник: Еveryday health

 

 

Мнения