Публикация

Варенето и готвенето на пара намаляват риска от диабет тип 2

Варенето и готвенето на пара намаляват риска от диабет тип 2

Хората трябва внимателно да избират как приготвят храната си, защото определени техники на топлинна обработка могат да увеличат риска от това да развият диабет тип 2, предупреждават американски учени. 

Най-безопасният начин да приготвите храната си е чрез варене, обработка на пара или задушаване, твърди д-р Джейми Урибари, професор по медицина в Медицинското училище „Икан“ в Ню Йорк. Той и екипът му провели наскоро изследване за връзката между готвенето и диабета.

Когато пържим, печем на грил или във фурната – методи, известни като гответе със суха топлинна обработка, храната изпуска вещества, известни като крайни продукти на ускореното гликиране. Авторите на изследването установили, че

по-високите нива на тези продукти

са свързани с инсулиновата резистентност,

което води до стрес за клетките на тялото и до различни възпаления. Тези фактори обикновено допринасят за опасността човек да развие диабет.

Проф. Урибари и екипът му провели експеримент със 100 участници, които били разпределени на случаен принцип в 2 групи с различен хранителен режим. Първата група от 49 души консумирала храни с нормално количество крайни продукти на гликирането. Втората група от 51 души била на диета с хрни с ниско съдържание на такива продукти.

На втората група били дадени инструкции как да намалят тези продукти в храната си. Те били посъветвани да избягват пърженето, печенето или обработката на грил. Вместо това били окуражавани да варят или приготвят с пара или задушаване храната си. Най-простият начин бил да се прибави малко вода при топлинната обработка на храната. В същото време на хората в първата група било казано да продължат да готвят по обичайния за тях начин.

Всички участници в експеримента били над 50-годишна възраст и имали поне едно от следните заболявания: високо кръвно налягане, затлъстяване, високи нива на кръвна захар, висок лош холестерол и високи нива на триглицериди.

„Когато изследвате хора с хронични заболявания като диабет тип 2 или деменция и ги поставите на различен хранителен режим, тези с храните с ниско количество на крайни продукти на гликирането показват

признаци на намаляване на

възпалителните процеси в организма им“,

коментира д-р Урибари.

В същото време хората в групата с хранителен режим с ниско съдържание на гликирани продукти показали увеличена инсулинова резистентност и по-добри показатели по отношение на стреса и възпалителните процеси в тялото. Теглото им се нормализирало, без да бъдат забелязани някакви странични ефекти.

Макар че проучването предполага директна връзка между начина на готвене и опасността от развитие на диабет тип 2, изследователите признават, че са нужни по-нататъшни изследвния за потвърждение на тази връзка.

 Други спецалисти обаче предупреждават, че само промяната в начина на готвене едва ли ще намали риска от диабет. Диетологката Саманта Хелър от медицинския център към университета „Лангон“ в Ню Йорк припомня, че някои храни само по себе си съдържат повече крайни продукти на гликирането. Тя съветва освен промяната в начина на готвене да променим и това, което ядем. „Важно е да се съсредоточим върху избора, който правим по отношение на храната. В това отношение зеленчуците са един много добър избор“, смята тя.

Източник: „Сайънс уърлд рипорт“

Коментари