Варенето и готвенето на пара намаляват риска от диабет тип 2
Здравето е в твоите ръце
Здравето е в твоите ръце
Страница
Варенето и готвенето на пара намаляват риска от диабет тип 2

Варенето и готвенето на пара намаляват риска от диабет тип 2

Важно е как приготвяте храната, за да ограничите възпаленията в тялото

Хората трябва внимателно да избират как приготвят храната си, защото определени техники на топлинна обработка могат да увеличат риска от това да развият диабет тип 2, предупреждават американски учени. 

Най-безопасният начин да приготвите храната си е чрез варене, обработка на пара или задушаване, твърди д-р Джейми Урибари, професор по медицина в Медицинското училище „Икан“ в Ню Йорк. Той и екипът му провели наскоро изследване за връзката между готвенето и диабета.

Когато пържим, печем на грил или във фурната – методи, известни като гответе със суха топлинна обработка, храната изпуска вещества, известни като крайни продукти на ускореното гликиране. Авторите на изследването установили, че

по-високите нива на тези продукти

са свързани с инсулиновата резистентност,

което води до стрес за клетките на тялото и до различни възпаления. Тези фактори обикновено допринасят за опасността човек да развие диабет.

Проф. Урибари и екипът му провели експеримент със 100 участници, които били разпределени на случаен принцип в 2 групи с различен хранителен режим. Първата група от 49 души консумирала храни с нормално количество крайни продукти на гликирането. Втората група от 51 души била на диета с хрни с ниско съдържание на такива продукти.

На втората група били дадени инструкции как да намалят тези продукти в храната си. Те били посъветвани да избягват пърженето, печенето или обработката на грил. Вместо това били окуражавани да варят или приготвят с пара или задушаване храната си. Най-простият начин бил да се прибави малко вода при топлинната обработка на храната. В същото време на хората в първата група било казано да продължат да готвят по обичайния за тях начин.

Всички участници в експеримента били над 50-годишна възраст и имали поне едно от следните заболявания: високо кръвно налягане, затлъстяване, високи нива на кръвна захар, висок лош холестерол и високи нива на триглицериди.

„Когато изследвате хора с хронични заболявания като диабет тип 2 или деменция и ги поставите на различен хранителен режим, тези с храните с ниско количество на крайни продукти на гликирането показват

признаци на намаляване на

възпалителните процеси в организма им“,

коментира д-р Урибари.

В същото време хората в групата с хранителен режим с ниско съдържание на гликирани продукти показали увеличена инсулинова резистентност и по-добри показатели по отношение на стреса и възпалителните процеси в тялото. Теглото им се нормализирало, без да бъдат забелязани някакви странични ефекти.

Макар че проучването предполага директна връзка между начина на готвене и опасността от развитие на диабет тип 2, изследователите признават, че са нужни по-нататъшни изследвния за потвърждение на тази връзка.

 Други спецалисти обаче предупреждават, че само промяната в начина на готвене едва ли ще намали риска от диабет. Диетологката Саманта Хелър от медицинския център към университета „Лангон“ в Ню Йорк припомня, че някои храни само по себе си съдържат повече крайни продукти на гликирането. Тя съветва освен промяната в начина на готвене да променим и това, което ядем. „Важно е да се съсредоточим върху избора, който правим по отношение на храната. В това отношение зеленчуците са един много добър избор“, смята тя.

Източник: „Сайънс уърлд рипорт“

Реклама

Мнения