Публикация

Гражданите нямат доверие в контрола върху публичните средства за здраве


Основните очаквания на пациентите от здравната система са: превенция, достъп, качество на лечението, разумна цена за качеството на услугата, добра комуникация пациент-лекар.

Това каза Боряна Димитрова от агенция "Алфа рисърч" на кръгла маса „Публично финансиране и частни фондове. Как да си взаимодействат за по-добър достъп но пациентите до лечение”, в рамките на инициативата Matters of health на Sanofi aventis.

Според проучванията профилактиката и скрининговите програми са на първо място сред слабите места на системата – профилактичен преглед са си направили само 16 на сто от гражданите. При 4% профилактичният преглед е направен по договор с работодателя.
Вторият проблем е трудният достъп до специалисти. Това води пациента към най-скъпия ресурс – болничното лечение.

Според анкетираните, понякога се оказва по-лесно да влезеш в болница, отколкото да получиш направление за специалист.
"Съществените претенции на пациентите не са към квалификацията на лекарите, а към начина на обслужване – липса на разбираема информация, липса на внимание, на грижливо отношение.  Констатацията, че има кадърни лекари, които обслужват лошо, поражда често  и подозрения за корупция, дори когато тя не съществува", каза Б. Димитрова.

Тя очерта и основните изводи от проучването: Гражданите желаят трудът на лекарите да бъде добре платен. Желаят създаване на цялостна информационна система, в която да се съдържа пълният здравен профил на всеки пациент.

56% от българите са склонни да плащат за допълнително здравно осигуряване, като разчитат на по-високо качество и по-добра организация на обслужването.
36% от хората са против с основен мотив недоверието, че допълнителните пари ще отидат за подобряване на здравното обслужване. Затова част от тях предпочитат да ги дадат директно на ръка на лекаря, при който ще отидат.

Най-сериозните съмнения към публичните фондове са свързани с контрола върху тях. Скепсисът към частните фондове пък идва от недоверието, че ще бъде поето скъпо лечение.
Според анкетираните, преди да бъде заменена старата система на здравно осигуряване, трябва да се създаде нова.

Коментари