​​​​​​​За и против влиянието на кофеина върху депресията
​​​​​​​За и против влиянието на кофеина върху депресията
​​​​​​​За и против влиянието на кофеина върху депресията
Здравето е в твоите ръце
Здравето е в твоите ръце
Страница
​​​​​​​За и против влиянието на кофеина върху депресията

​​​​​​​За и против влиянието на кофеина върху депресията

Медицинският свят е разделен по отношение на ползите и вредите от кофеина. Според едни специалисти той ограничава пристъпите на депресия, а според други само влошава състоянието

Мнозина не могат да изкарат деня без кофеин под една или друга форма. Много често това е първото нещо, към което прибягваме сутрин. Независимо дали става въпрос за кафе или чай, кофеинът често е част от всекидневния ритуал, който ни помага да приемем предизвикателствата на деня. 

Медицинският свят е разделен по отношение на ползите и вредите от кофеина. Много обсъждан е ефектът му върху умственото здраве. Мнозина вярват, че кофеинът облекчава депресията, докато други специалисти пък смятат, че той само влошава нещата.

Положителен ефект на кофеина

Медицински изследвания върху връзката между приема на кофеин и депресията, особено когато се консумира чай или кафе, често показват, че кофеинът може да намали признаците на депресия. Някои изследователи дори стигат толкова далеч, че твърдят, че кофеинът може да намали случаите на самоубийства.

Изследвания, проведени в Китай между 1980 г. и 2015 г., установяват, че случаите на депресия, свързани с кофеина, са сравнително малко, като говорим за по-малко от 1% от всички медицински случаи.  Изследванията също така показват, че рискът от депресия като резултат от прием на кофеин фактически намалява паралелно с увеличението на дневната доза кофеин. Учените стигнали до извода, че консумацията на кофеин и кафе значително намалява риска от депресия.

Друг анализ на 12 изследавния проследява връзката между кофеина и депресията при 346 913 души и при 8 146 случая на депресия.  Изводите са, че кофеинът, особено в кафето, има защитен ефект и предпазва от депресия. Същият анализ установява, че чаят, в който има по-ниско съдържание на кофеин, предпазва в по-малка степен от депресия, но все пак е ефективен до някаква степен.

Защо кафето защитава по-добре от чая?

Отчасти причината кафето да има по-ефективна защита  е поради факта, че някои от неговите компоненти могат да неутрализират негативните ефекти на депресията.  Кафето съдържа хлорогенова, ферулова и кафеена киселина. Тези субстанции могат да намалят  възпалението на  нервните клетки в мозъка, което се появява с депресията.

Заедно с естествените качества на кофеина като антиоксидант, кафето може да има и противовъзпалителен ефект в засегнатите от депресията части на мозъка.  Това може да облекчи част от дискомфорта и тревогите, причинени от депресията.

От друга страна, зеленият чай с неговите антиоксидантни качества, може да е също толкова ефективен, колкото и кафето като защита срещу депресията. Той съдържа следните вещества:

  • Фолиева киселина, за която се смята, че е много ефективна за повдигане на настроението
  • Полифеноли, които имат антидепресантни качества
  • Теанин, за който бе доказано, че увеличава нивата на допамин и серотонин в мозъка

Японско изследавне показа, че консумацията на зелен чай, кафе и кофеин има защитна роля при предотвратяването на депресията.

Отрицателен ефект на кофеина

Не всички в медицинските среди са съгласни, че кофеинът е ефективен защитник срещу депресията. Много специалисти са готови да спорят, че той в действителност влошава нещата.

Прекалената употреба  на кафе и консумацията на кофеин могат да доведат до някои неприятни симптоми като:

  • Притеснение
  • Главоболия
  • Повишено кривно налягане
  • Сърцебиене
  • Гадене
  • Неспокойно състояние

Всеки от тези симптоми е свързан с реакцията на тялото „бий се или бягай“. Ако тя се активира твърде често от кофеина, това може да доведе до възпаление или болест.

Няколко изследвания показват връзка между приема на кафе и увеличаването на депресията. Според една научна статия кофеинът даже може да влоши депресията при хора с разстройства, свързани с настроението. Това изследване подчертава тенденцията към повишена тревожност, особено при хора с паник атаки. Обяснението е, че кофеинът дава само временен тласък на нервната система. Като резултат от това, хора, които страдат от депресия, могат след отминаването на ефекта да изпитат още по-голям спад на настроението. Затова според тези специалисти голямата употреба на кофеин не се препоръчва при хора с депресия.

Кои храни да се избягват при депресия

Има храни, които човек трябва да избягва, когато се опитва да се справи с депресията. Като цяло специалистите препоръчват добре балансиран хранителен режим и хапване с приятели или роднини, което може да противодейства на ефектите на депресията.

Едно от основните правила е да не се консумира рафинирана захар. Независимо от това дали се поема под формата на шоколад или се слага в кафето,  рафинираната захар дава на хората незабавен енергиен тласък. След като той отмине обаче, те остават като „изпразнени“ и с по-ниско настроение, отколкото са били преди това.

Други храни, които трябва да се избягват  или да се намалят

  • Изкуствени подсладители. Те блокират производството на серотонин.
  • Преработени храни като бял хляб, зърнени закуски, паста и снаксове. Те имат същия ефект, както и рафинираната захар.
  • Хидрогенирани мазнини, в които се приготвят пилета, риба или картофи по т.нар. метод „дълбоко пържене“. Всички храни, които са сготвени в трансмазнини или пък наситени мазнини, могат да блокират артериите и да попречат на кръвта да стигне до мозъка.
  • Прекалено солени храни. Големите количества сол могат да увредят нервната и имунната система и да причинят умора.
  • Алкохол.

 

Храни, които могат да противодействат на депресията

Диетолозите често сравняват Западната диета с хранителните режими в други части на света. Мнозина смятат, че Средиземноморската диета е моделът, с който трябва да се измерват идеалното здраве и хранене.

Макар че варира според региона, Средиземноморската диета се състои главно от зеленчуци, плодове, варива, зърнени закуски, зехтин и риба.

Доказано е, че този хранителен режим е добър за сърцето и мозъка и намалява възпаленията. Като цяло той се свързва с високото съдържание на омега мастни киселини и с това, че набляга на растителни храни.

Богатата на калории и с високо съдържание назахари Западна диета може да засили депресията, предупреждават учените. За сравнение, Средиземноморската диета, която набляга на бобови растения, ядки, плодове, зеленчуци и риба, може да ограничи депресията по категоричен начин.

Източник: Medical news today

Реклама

Мнения