Кампанията за безплатен очен скрининг приключи, 
анкета сред 574 деца показва тревожни резултати
Кампанията за безплатен очен скрининг приключи, 
анкета сред 574 деца показва тревожни резултати
Кампанията за безплатен очен скрининг приключи, 
анкета сред 574 деца показва тревожни резултати
23.12
Кампания за профилактика на детското зрение
Кампания за профилактика на детското зрение
Страница
Кампанията за безплатен очен скрининг приключи, 
анкета сред 574 деца показва тревожни резултати

Кампанията за безплатен очен скрининг приключи, анкета сред 574 деца показва тревожни резултати

Анкета сред 574 деца в училищна възраст установява се, че почти 80% о никога не са били на очен преглед при специалист, нито на скриниг на зрение. Друг важен извод от изследването е, че само 12,6 % от децата имат предписани очила, като повече от половината от тях не ги носят редовно.

Хиляди деца в цялата страна преминаха безплатен скрининг на очите в рамките на Националната кампания за профилактика на детското зрение. Кампанията по инициатива на българската марка очила KWIAT се провежда за четвърта поредна година и през 2016-та се реализира с подкрепата на Министерство на образованието и науката, Министерство на младежта и спорта, Български съюз на оптометристите и в партньорство с над 150 оптики и здравни центрове в България.

В част от оптиките, където се извършваше безплатен очен скрининг., бяха попълнени анкетни карти, които  дават информация за 574 деца в училищна възраст. Половината от тях са на възраст 6 – 9 години, останалите са по-големи. Установява се, че почти 80% от децата никога не са били на очен преглед при специалист, нито на скриниг на зрение. Друг важен извод от изследването показва, че само 12,6 % от децата имат предписани очила, като повече от половината от тях не носят очилата си редовно. Тук трябва да се има предвид, че по данни от различни научни проучвания на офталмолози средно 1/3 от децата у нас имат нужда от корекция на зрение с очила. Интересно е, обаче, че при родителите ситуацията е различна – при 42% от отговорите поне единият от родителите носи очила или контактни лещи.

Недостатъчна е също и грижата за защита на очите от UV лъчите – само 13% от децата носят защитни слънчеви очила, като детските очи са изключително уязвими от вредните лъчи. Относно натоварването на зрението резултатите не са изненадващи – 80% от децата признават, че ежедневно прекарват по повече от 1 час пред електронни устройства (компютри, смартфони, таблети и др.), а половината от тях по 2,3 и повече часове. Тревожни са и отговорите относно физическата активност на децата – 45% изобщо не се занимават с никакъв спорт и физическа активност, или го правят по-рядко от веднъж в седмицата.

Фокус на тазгодишната кампания на KWIAT беше именно връзката между спорта и доброто зрение. Каузата подкрепиха емблематични български спортисти като Йордан Йовчев и Тереза Маринова, новият Национален ансамбъл по художествена гимнастика, както и талантливи деца, които тренират спортна гимнастика и представят страната ни на престижни международни състезания. Всички те участваха в традиционното ревю с очила KWIAT в подкрепа на кампанията, в което се включиха също редица известни личности заедно със своите деца. Юлияна Дончева, Наталия Гуркова, Глория, София Борисова, Деси Банова, Стела Йорданова, Ирина Папазова, Ева Кикерезова, Румяна Маринова, Силвия Симова, Паолина Петракиева и Капка Амзина, Алфредо Торес, Георги Енчев и Ивайло Захариев. Със събитието на 11 октомври беше почетен в аванс и Световният ден на зрението, който се отбелязва на 13 октомври.

„ Наблюденията ни от тазгодишната кампания показват, че са все повече родителите, учителите и като цяло хората, които обръщат внимание на нуждата от профилактика на детското зрение.“ -  споделя г-н Павел Цветков, управител на  KWIAT и инициатор на кампанията.. Все повече са и локалните самоинициативи по места, а като пример за рекордна активност ще посоча районът на Силистра, където само при един от нашите партньори е направен безплатен скрининг на очите на над 400 деца! Кампанията е изключително мащабна и е трудно да се съберат данни за пълния брой на децата, преминали скрининг“.

Националната кампания за профилактика на детското зрение 2016 се превърна в традиция, с която екипът на KWIAT ще продължава да развива своята социално ангажирана дейност във връзка с очното здраве на децата в България.

Реклама

Мнения