Ръководството на УМБАЛ „Пловдив“ иска намаляване на ДДС за здравеопазването
16.01
доц. Георги Йорданов
доц. Георги Йорданов
Стоматолог
Ръководството на УМБАЛ „Пловдив“ иска намаляване на ДДС за здравеопазването

Ръководството на УМБАЛ „Пловдив“ иска намаляване на ДДС за здравеопазването

Налогът да бъде свит от 20 на 6-8 процента, предлагат от водещата университетска болница

 

Нужен е нов статут на държавните и общинските болници  – те трябва да бъдат преобразувани от търговски дружества в здравни заведения и дейността им повече да не бъде оценявана по финансови показатели, а по продукта „Здраве“, който формират. Това заяви доц. Д-р Георги Йорданов, изпълнителен директор на УМБАЛ „Пловдив“ в началото на 2017-а година. Той посочи, че всички лечебни заведения - от най-малките до най-големите, имат задължения, независимо дали са държавни, общински или частни. Държавните и общинските дължат пари на доставчици, а частните – на банките.

В момента месечните приходи на УМБАЛ „Пловдив“ са паднали с около половин милион лева заради лимитирането  при запазване на обема на дейността. В последните дни на всеки месец сме принудени да задържаме работата, с тенденция до спиране в определени звена, за да не надхвърлим лимита, защото над лимитната дейност не се заплаща и остава за сметка на болницата, признава доц. Йорданов.  

Според него част от острият недостиг на финансови средства в болниците може да бъде преодолян и ако ДДС върху консумативите, лекарствата и медицинската техника за здравеопазването бъде намален от 20% на 6-8%.

Проблеми има и с налагането на болниците  на пръстовият идентификатор. Когато се чекира пациентът, не се получава обратна информация дали е регистриран в системата. Разбира се, че не е, когато НЗОК откаже да плати за неговото лечение. Само за последния месец на 2016 г. за четирима пациенти, чието лечение струва по 2-3 хиляди лева всяко  на   УМБАЛ „Пловдив“ няма да се преведат средствата за тях. 

Изход от ситуацията може да бъде намерен, ако се въведе електронна здравна карта, заяви доц. Йорданов. В нея се съдържа достатъчно информация - здравна и финансова и  чрез нея може да се проследи здравният статус на всеки пациент във времето - кога е получил помощ, какво лечение му е приложено, дали е бил пациент от спешен порядък, или пък с хронично заболяване.

Ръководството на болницата ще постави исканията си пред бъдещия здравен министър.

 

Реклама

Мнения