Публикация

Организации: Без реклами на цигари, за да се предпазят децата

Организации: Без реклами на цигари, за да се предпазят децата

Политиците да поведат борба срещу тютюневата „епидемия“ в България, настоява Коалиция за живот без тютюнев дим


За законодателни промени, забраняващи рекламите на тютюн и тютюневи изделия с цел предпазване на децата и младежите, настояха правозащитници и здравни специалисти. 

Представители на националната Коалиция за живот без тютюнев дим оповестиха на специална пресконференция началото на застъпническа кампания под надслов: „Рекламата на цигари им продава цигари“. 

По данни на Световната здравна организация от 2016 г. България е на второ място в Европа по брой на 15-годишните, които пушат поне веднъж седмично (30% от момичетата и 21% от момчетата). 

Данните на Европейския училищен изследователски проект за алкохол и други наркотици (ESPAD) за 2015 г. сочат, че 7 на сто от учениците на възраст до 13 години употребяват ежедневно цигари, като процентът при 16-годишните нараства до 25 на сто. 

Коалицията за живот без тютюнев дим е разпратила писма до всички политически сили, регистрирани за участие в предстоящите парламентарни избори. Гражданските активисти и експерти настояват политиците да поведат борба срещу тютюневата „епидемия“ в България и да ограничат достъпа на тютюневата индустрия до деца, младежи и непушачи чрез рекламни, промоционални и спонсорски послания – така, както изисква международното и европейско законодателство. 

Законови текстове за пълна забрана на рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневи изделия ще бъдат предоставени на желаещите да ги подкрепят политици, заедно с всички нужни икономически обосновки за тяхното прилагане. 

Промените на закона се налагат, защото нормативната уредба у нас не ограничава достатъчно възможностите за реклама и промоция на тютюневите изделия и поставя всички граждани, но най-вече непушачите, децата и младежите, в уязвима позиция“, обясни д-р Гергана Гешанова, председател на Коалиция за живот без тютюнев дим.

За целите на кампанията е създаден специален видео клип. Провокативният клип пресъздава спираща дъха отблъскваща реалност, в която единственият начин да предпазим децата от тютюневата реклама е да закрием очите им. Клипът завършва с риторичен въпрос за децата и тютюневата реклама: „Да забраним да я виждат или да забраним да я има?“. 

Д-р Маша Гавраилова, бивш завеждащ отдел „Опазване на общественото здраве“ в здравното министерство, а в момента председател на Сдружение „България без дим“, цитира авторитетни научни изследвания в различни страни и региони на света, които доказват, че пълните забрани за реклама на тютюневи изделия намаляват употребата им с от 6 до 25%. 

Обстоен преглед на девет дългосрочни проучвания през 2008 г., включващи 12 хил. младежи, сочи, че рекламата и промоцията на тютюневи изделия увеличават вероятността подрастващите да започнат да пушат. Рекламата на местата за продажба също доказано насърчава младежите да пропушат, затова трябва да бъде преустановена във всичките й форми, обясни д-р Гавраилова.

" }-->

Коментари