ЦЗПЗ: Лекарят дължи грижа, не резултат
ЦЗПЗ: Лекарят дължи грижа, не резултат
ЦЗПЗ: Лекарят дължи грижа, не резултат
CredoMedia: in focus
CredoMedia: in focus
Компания
ЦЗПЗ: Лекарят дължи грижа, не резултат

ЦЗПЗ: Лекарят дължи грижа, не резултат

Медицината не е всесилна и няма отговор на всички болести и страдания*

 

 

 

 

 

 

 

Въпросът какво дължи лекарят излезе отново на дневен ред, породен от спора трябва ли общопрактикуващите лекари да бъдат глобявани, ако техните пациенти от рискови групи са с трайни отклонения в контролираните показатели? Спори се за това кои са показателите на холестерола и кръвната захар, над които лекарят да бъде глобен, че не си е свършил работата. 

Изглежда, че това е пореден опит медицината да се облече в административно-наказателни дрехи.

Да глобиш лекаря, за това, че пациентът има високо кръвно, LDL холестерол или гликиран хемоглобин, е все едно да го глобиш, че е с наднормено тегло и не спортува. Юридически погледнато отговорността на жена му, направила баница, е по-голяма. Трябва ли и нея да я глобим?

В теорията на медицинското право отдавна е постигнато съгласие за това, че лекарят дължи грижа, а не резултат. Лекарят може да положи най-добрата грижа и въпреки това пациентът да се влоши и да умре, защото медицината не е всесилна и няма отговор на всички болести и страдания. 

Добрият резултат зависи не само от лекаря, но понякога повече от самия пациент. 
Разбира се, не може да не полагаш никакви грижи за здравето си. Подходът обаче, трябва да е друг. Поведение, което повишава риска от заболяване, независимо дали е свързано с хранене, вредни навици, околна среда или друго, би следвало да води до повишаване на здравната осигуровка, а не до санкция на лекаря.  

Дейността на лекаря може да бъде оценена по това дали е назначил подходящите изследвания, дали е предписал подходящите лекарства, дали е извършил своевременно тези и други действия, които са правилни, според медицинската наука и практика.

 

*Коментарът е публикуван на сайта на Центъра за защита правата в здравеопазването

Реклама

Мнения