Публикация

Жени и цигари – фатално привличане

Жени и цигари – фатално привличане

Жените са една от най-важните целеви групи на тютюневата индустрия. Към тях са насочени скъпи рекламни кампании, които си служат с половите стереотипи и лъжливо обвързват цигарите с красотата, престижа и свободата на жената.


Около 20% от пушачите са жени. Доказано е, че тютюнопушенето вреди и на двата пола, но жените страдат повече от вредните последствия на тютюна. И при двата пола тютюнопушенето покачва риска от злокачествени заболявания, сърдечно-съдови болести и заболявания на дихателната система. При жените цигарите предизвикват някои специфични видове рак, пречат на забременяването, нарушават менструалния цикъл (могат да предизвикат болезнени, обилни и нередовни менструации), покачват риска от остеопороза, спонтанен аборт, преждевременно раждане, опасни са за плода по време на бременност и за бебето по време на кърмене.

СЗО твърди в доклад, че рекламите на тютюневи изделия са насочени все по-често към женския пол. Силата и мащабът им е безспорен, а тютюневата индустрия е непоклатима.

Опитът и почти едновековната история са доказали, че тютюневата индустрия винаги се е съобразявала с характеристиките и на двата пола, както и с отредените им социални роли, при изготвянето на маркетинговите си стратегии. През 20-те години на XX век, когато американките станали „мишени“ на тютюневата индустрия, са се употребявали различни техники за да се стимулира консумацията. Тогава в рекламите се е наблягало, че пушенето подобрява приемствеността на жената от обществото, изтъквали са се „преимуществата“ на определени марки цигари. Пушенето се превръща в символ на независимостта и сексапила на жените. Рекламите на определени марки цигари свързват тютюнопушенето с лъскавия начин на живот, изтънчеността и добрия вкус, лукса, класата и високия стандарт на живот, любовните авантюри и секса, общителността, удовлетвореността и успеха на жената, здравето и свежестта на външния й вид, еманципацията и слабата й фигура.

В момента всичко се повтаря в по-слабо развитите държави в които жените тепърва започват да пушат, а рекламите на тютюневи изделия все още не са забранени. Целта на рекламните кампании е да втълпят на жените, че цигарите ги правят по-привлекателни и желани. Веднъж изграден този образ на жената пушачка, следващите стъпки на маркетинговата стратегия са разширяването и налагането на марки създадени „специално за жени“ на пазара. Реклами в медиите, спонсориране на културни и спортни събития, поставянето на рекламни материали на местата на които се продават, безплатната доставка на тютюневи изделия, разпространяване на марката (като например дрехи със същата марка), промоции на цените, дизайн на цигарените кутии, който привлича жените и момичетата. Женствените характеристики на цигарената кутия и самата цигара – лайт, слимс, ултраслимс, тютюн с плодов вкус – са основните методи предназначени специално за жените. Например на руския пазар са пуснати близо 100 „женски“ марки цигари, като тяхната реклама се базира на луксозния начин на живот и модата. Успоредно с тези кампании консумирането на цигари от рускините се е увеличило драстично.

Време е обществото да осъзнае това лъжовно „фатално привличане“ насадено от тютюневата индустрия чрез рекламите. В момента тютюнът причинява най-много преждевременна смърт в света. Решението на проблема е осъзнаването от потребителките, че тютюнопушенето е истински вредно за организма, никога не е било модерно и секси, а точно обратното – тютюнопушенето забавя произвеждането на колаген и засилва появата на бръчки, зъбите, пръстите и ноктите пожълтяват, да споменем и неприятната миризма, която се наслагва по дрехите и косата.

Коментари