Безсъние


243 Последователи

Безсънието или т.нар. инсомния е едно от най-често срещаните нарушения на съня. Характеризира се с трудности при заспиване, сън с чести пробуждания, ранно събуждане, както и с прекомерна дневна сънливост. Инсомнията не позволява на човек да си почине пълноценно, води до натрупване на хронична умора, раздразнителност, крие сериозни рискове за нервната система. Не бива да се неглижира, защото може да е симптом на по-сериозно заболяване.

Безсъние, нарушения на съня

Нарушения на съня

Инсомнията е част от „общата палитра” на всички нарушения, свързани със съня и бодърстването, изтъква проф. Иван Стайков, началник Клиника по неврология и медицина на съня в Аджибадем Сити Клиник Болница Токуда.
Той отбеляза, че според последната класификация нарушенията на съня се делят на 7 основни групи (наброяващи над 60 вида).


Това са:

 

  • безсъние (инсомния);
  • нарушения на дишането, свързани със съня, като обструктивна и централна сънна апнея;
  • централни нарушения на съня при хиперсомнолентност;
  • двигателни нарушения по време на сън като синдром на неспокойните крака;
  • нарушения на циркадния (денонощния) ритъм сън – бодърстване;
  • парасомнии;
  • други разстройства на съня.

Нарушения на съня - видове

Симптоми на безсънието

Около 1/3 от съвременното население в зряла възраст страда от инсомния, като жените и възрастните хора са засегнати по-често, коментира проф. Стайков.
Състоянието се характеризира с:

 

  •  Трудности при заспиване
     При инсомнията латенцията на заспиване се увеличава и продължителността й е обикновено повече от половин час.
  •  Чести пробуждания през нощта (фрагментиране на съня);
  •  Ранно събуждане;
  •  Сън, който не води до възстановяване

Симптоми на безсънието

 

Всички тези оплаквания имат някакво продължение през деня. Най-често настъпва дневна сънливост, която в даден момент може да доведе до намалена концентрация, проблеми с паметта, склонност към грешки, повишена раздразнителност или депресивни състояния. Хората не се чувстват добре през деня и са с повишена сънливост. Когато се наспят, става ясно, че неразположението е вследствие на безсъние, на един недобър сън през нощта.

Кой е засегнат

Жените и възрастните хора страдат от инсомния по-често. С течение на възрастта ендогенната секреция на естествения хормон на съня – мелатонин, постепенно намалява, като нивото му става значително по-ниско след 70-годишна възраст в сравнение с нивото при млади хора. При възрастните хора се наблюдава т.нар. фазов авансов циркаден ритъм, свързан с повишена сънливост в ранните вечерни часове - около 19:00 часа и заспиване, след което следва събуждане към 3-4 часа сутринта, пояснява проф. Стайков.

Необходимостта от сън за отделните възрасти

Средни стойности от различни проучвания показват, че новородените спят около 16 часа в денонощието.

Необходимостта от сън за отделните възрасти

 

Децата между 10- и 14-годишна възраст имат нужда от 10 часа сън, младежите към 18-годишна възраст - от 8 1/2 часа сън, хората на средна възраст имат необходимост от 7-8 часа сън, а тези на 90 години - от по-малко от 6 часа сън. Разбира се, съществуват и различни от тези средни стойности потребности от сън, казва проф. Стайков, но принципно с остаряването нуждата от сън намалява.

Сънят не е лукс, а необходимост

Престоят в леглото е изключително важен. Но сънят трябва да бъде качествен.

Архитектоника на съня

Проф. Стайков изтъква, че сънят е сложен физиологичен процес, които се дели на няколко стадии и на REM сън и на NREM сън.
NRЕМ съня включва заспиване, последвано от първи и втори стадий – т.нар. повърхностен сън. Следва трети стадий - дълбокия сън. Накрая е REM-сънят (характеризира се с бързи очни движения). NREM сънят и REM сънят формират един цикъл, като тези цикли се повтарят 4-5 пъти през нощта. Много е важно да имаме всички компоненти на съня, за да бъде той качествен.
С течение на нощта дължината на дълбокия сън намалява, а дължината на REM съня се увеличава. Сънят се изследва със специализиран запис, наречен полисомнография, а скорирането на фазите на съня се извършва от специалисти по нарушение на съня.

Фази на съня

Видове инсомнии

Според последната класификация инсомнията се класифицира в няколко групи. Най-честа е хроничната инсомния. При нея нарушенията на съня и свързаните с това нарушение дневни симптоми се явяват най-малко три пъти седмично, в рамките на повече от 3 месеца, пояснява проф. Стайков.
Съществува и краткотрайна инсомния – възниква спонтанно, най-често породена от силен стрес, като смърт в семейството, уволнение, нещо, което разтърсва човек. Този тип безсъние не отговаря на критериите за хроничност – периодът, в който сънят е нарушен, е по-кратък от три месеца и трае по-малко от три пъти седмично. Обикновено преминава с течение на времето.

Дихателните и двигателните нарушения, свързани със съня, са много чести

Дихателните нарушения, свързани със съня, са с основен представител обструктивната сънна апнея. Представляват повтарящи и продължаващи повече от 10 секунди прекъсвания (апнеи) или 

проф. Иван Стайков
проф. Иван Стайков

намалявания (хипопнеи) на дихателния поток. Това е най-честото нарушение на дишането, настъпващо първично по време на сън, както и най-често срещаната хиперсомния. Среща се по-често при мъже, като обхваща хора с обезитас (затлъстяване), лицево-челюстни аномалии, аномалии на горните дихателни пътища. Характеризира се с хъркане, спиране на дишането по време на сън, понякога събуждане със сърцебиене, с чувство на задушаване и паника. Води до фрагментиран и неотморяващ сън, повишена дневна сънливост. Жените на такива пациенти споделят, че те хъркат и спират да дишат по време на сън и практически в повечето случаи те първи водят мъжете си на преглед при специалист.

 

15-20% от всички автомобилни катастрофи се дължат на заспиване на волана, като една от причините за това заспиване е обструктивната сънна апнея. В дългосрочен аспект обструктивната сънна апнея е рисков фактор за мозъчни и сърдечносъдови заболявания, подчертава проф. Стайков.

Двигателните нарушения, свързани със съня, са с основен представител синдромът на неспокойните крак. Този синдром се характеризира с неприятни усещания в краката и по-рядко в ръцете, свързани с двигателно неспокойствие. Оплакванията се засилват най-вече във вечерните часове и при покой и са свързани с непрекъснато желание за движение, което води до облекчаване на симптоматиката. При почивка или вечер по време на лягане в долните крайници се чувства напрежение, мравучкане, парене, изтръпване, болка, съклет. Човек изпитва желание да стане, да се разходи. Това може да е доста напрягащо. Има пациенти, които са обиколили много лекари, докато достигнат до правилния специалист, съответно до правилната диагноза, коментира проф. Стайков.

Безсъние при възрастните хора

Секрецията на мелатонин - хормона на съня, намалява с възрастта. Възрастните хора страдат от различни заболявания, които допълнително нарушават качествата на съня. Например болковите синдроми с различна причина, могат да предизвика безсъние с изразено фрагментиране на съня, уточнява проф. Стайков.

Безсънието при възрастните хора


Проблеми с поддържането на съня с чести пробуждания се срещат при 81% от пациентите с артрит и при 85% от хората с хронична болка, при 33% от пациентите със захарен диабет. При възрастни мъже състояния като доброкачествена простатна хиперплазия са съпътствани от никтурия (уриниране през нощта) и предизвикват чести събуждания и съответни нарушения на съня. Някои кожни заболявания, като дерматити, съпроводени с пруритус също могат да предизвикат нарушения на съня.

Изследване, проведено при над 1500 души на възраст между 55 и 84 години, сочи, че увеличаване на коморбидността се засилват съответно и нарушенията на съня. При хора с 4 съпътстващи заболявания честотата на вторичното безсъние се увеличава двойно в сравнение с хората без съпътстващи заболявания, уточнява проф. Стайков.

Инсомния при лоша хигиена на съня

Дължи се на нерегулярно лягане и ставане от сън, както и на стимулираща физическа активност преди сън, употреба на кафе, цигари, алкохол, тежки храни непосредствено преди лягане, работа по смени или активна работа непосредствено преди лягане, пътуване със самолет в различни часови зона – т.нар. jet – lag синдром. Не предизвиква инсомния при всички и е с продължителност най-малко един месец, обяснява проф. Стайков.

Инсомния при лоша хигиена на съня

 

Някои медикаменти също могат да предизвикат нарушения на съня.

Ако безсънието не се лекува

могат да настъпят усложнения:

  • повишена дневна сънливост;
  • нарушение на концентрацията и вниманието, проблеми с паметта;
  • промяна в настроението, тревожност, депресия;
  • спад в постиженията на работното място и в социума;
  • нарушено качество на живот.

Кога да се търси лекар?

Трудно е пациентът сам да прецени от какъв точно тип нарушение на съня страда, затова е добре да потърси лекар, специалист по медицина на съня. Трябва да се постави точната диагноза за какъв вид нарушение става въпрос, за да е успешно лечението.

Инсомния (безсъние) - диагностика

Как се диагностицира инсомнията?

Златният стандарт е полисонографското изследване, изтъква проф. Стайков.

Полисомнографията дава възможност за проследяване на електроенцефалографската находка, съответно да се оценят стадиите на съня, двигателната активност по време на сън, дихателните нарушения, свързани със съня, съответно промените в кислородната сатурация през нощта, сърдечната дейност. Провежда се запис през нощта в специализирани лаборатории за изследване на съня.
В полисонографски аспект за безсънието е характерно увеличаване на латенцията на заспиване, редукция на дълбокия сън, т.е. превалира повърхностен сън – първа и втора фаза, снижаване на REM съня, фрагментираност на съня с чести събуждания през нощта, снижена сънна ефективност. В зависимост от това кой стадий на съня е нарушен се назначава и най-подходящата терапия за пациента, подчертава специалистът.

Безсъние - диагностика


Той пояснява, че в ръководената от него Клиника по неврология и медицина на съня самото изследване продължава около 8 часа - пациентът постъпва, спи и на сутринта си тръгва. Специалистите преглеждат полисомнографския запис и чрез ръчен анализ изготвят точната оценка на типа нарушение на съня и съответно индивидуална терапия.

Преди провеждане на полисомнографски запис се снема подробна анамнеза от пациента и близките му, като пациентите попълват и съответни специализирани въпросници и дневници за нарушение на съня. В тях те вписват в продължение на дни по колко часа спят, кога си лягат и в колко часа стават, колко време им е необходимо да заспят, колко пъти са се събуждали през нощта, колко време са прекарали в леглото и съответно колко време според тях са прекарали в сън.

Каква е терапията?

Специализираното определяне на точния вид нарушение на съня довежда и до точната терапия при всеки пациент, изтъква проф. Стайков.
Основните цели на лечението е подобряване качеството на съня с постигане на:

 

  • сънна латенция под 30 минути;
  • пробуждания по време на сън под 30 минути;
  • увеличаване на общото време на съня над 6 часа;
  • увеличаване на сънната ефективност над 85%;
  • намаляване на дневната сънливост;
  • подобрение на дневната активност;
  • изграждане положително отношение към състоянието на сън.

Безсъние - каква е терапията

Прилагат се:

 

  • когнитивна терапия: изграждане на положителна нагласа и асоциация към съня;
  • релаксиращи техники: умствена и физическа релаксация;
  • хигиена на съня;
  • медикаментозна терапия.

Когато при пациента се докаже обструктивна сънна апнея, се използва съответен CPAP апарат. Чрез назална маска или маска за цялото лице се аплицира въздух под повишено налягане, което се определя въз основа на предварително изследване. В повечето случаи пациентите се чувстват много добре, споделят, че за пръв път са се наспали. Обструктивната сънна апнея трябва да се лекува, защото влияе не само на качествата на съня, но има сериозни последици.

Тя е доказан рисков фактор като:

 

  • увеличава сърдечносъдовия риск;
  • повишава опасността от инсулти;
  • причинява дневна сънливост;
  • нарушава концентрацията и вниманието.

Лечение на сънна апнея


15-20% от катастрофите се дължат на заспиване на волана, като една от причините за тази изразена дневна сънливост е обструктивната сънна апнея.
Ако пациентът е със синдром на неспокойните крака, има съответно медикаментозно лечение, което бързо повлиява симптоматиката.

Хигиена на съня

За да е сънят пълноценен, трябва да се създадат здравословни навици за почивка. Това означава:

 

  • лягане и ставане по едно и също време - поддържането на график дори в почивните дни регулира биологичния часовник;
  • рестрикция на дневния сън;
  • избягване на физическо натоварване преди сън;
  • отказ от тонизиращи напитки във вечерните часове;
  • храненето да е поне 3 часа преди лягане;
  • използване на спалнята само за сън.


Хората с инсомнии не би трябвало да имат в спалните си телевизор, компютър, да четат там книги. Добре е да приучат мозъка си, че в тази стая само се спи, подчертава специалистът.

Хигиена на съня

  • Правилото на 15-те минути


„При невъзможност за заспиване в рамките на 15 минути, е добре човек да стане от леглото, да извърши някакви неангажиращи действия. Когато му се доспи, тогава да легне отново”, посъветва лекарят.

Прием на сънотворни, билки

„Трябва да се знае, че това, което съседката пие, много вероятно не е за вас. Тъй като вероятно нямате същия проблем със съня като нея.

Всякакви видове сънотворни отпускат, релаксират, но ако човек има подлежащо друго страдание като обструктивна сънна апнея например, те могат да я задълбочат“, пояснява проф. Стайков, началник Клиника по неврология и медицина на съня в Аджибадем Сити Клиник Токуда Болница.

Съществуват някои медикаменти на растителна основа, комбинации от магнезий и витамини, които добре влияят на съня.

Прием на лекарства, билки при безсъние


Специалистът подчертава, че преди прием на такива медикаменти, трябва да е направена консултация с лекар, който има опит в лечението на нарушенията на съня и бодърстването.

Публикации

1 2 3 4 5 ... 10