Магнезий


174 Последователи

В съвремието ни за магнезия се знае много повече, отколкото преди и това коригира представите не само за неговата роля за появата на сърдечносъдовите заболявания, но и за техното лечение. Когато този елемент недостига,

За какво служи магнезият?

организмът започва да го извлича от мозъка, мускулната тъкан, в това число и от сърдечните мускули. 

Той е четвъртият най-разпространен минерал в клетките, алкалоземен метал, и е изключително важен елемент за важното функциониране на органи и системи в човешкия организъм. 

Важен е за:

  • Установяването на равновесието на мускулите и нервната система;
  • Спомага при разпределянето на сигналите на нервните клетки, при производството на белтъчини и за регулиране на сърдечния ритъм;
  • Регулира стомашно-чревния тракт;
  • Допринася за здрави кости и зъби;
  • Участва в образуването на имунната защита - той влиза в синтеза на анти-телата и на естествения интерферон (важна анти-вирусна молекула);
  • Подпомага електролитния баланс;
  • Влияе благоприятно за нормално функциониране на нервната система;
  • Подпомага функцията на мускулите. 

ползи от магнезият

Общо, в тялото има около 25 g от този елемент. 60% от тях са в костите, една четвърт – в мускулите. Останалото се разпределя поравно в мозъка и другите ключови органи като сърцето, черния дроб и бъбреците.

Кой се нуждае от магнезий?

Няма човек, който да е здрав, без да има достатъчно количество от полезния минералв организма.

От повече магнезий имат нужда:

  • бременните жени;
  • кърмещите жени;
  • хората, които извършват интензивна физическа дейност - спортисти и работещи физическа работа;
  • хората, които са подложени на голямо умствено натоварване;

Кой се нуждае от магнезий

В риск от магнезиев дефицит са:

  • спазващите диети;
  • подложените на голям стрес;
  • жени, приемащи таблетки против забременяване;
  • децата;
  • възрастни хора;
  • жени в менопауза.

Тъй като тялото няма запаси от магнезий, трябва ежедневно да се приемат храни, богати на това вещество.

Повечето растения, включително и ядките, съдържат магнезий. Зърнените храни, зеленчуците и сушените плодове също дават достатъчно от това вещество.

Колко магнезий на ден е необходим, за да е здрав организмът?

400 мг. е количеството, което посочват учените. Това е дозата, която се счита за оптимална, ако тя не се набавя всеки ден организмът не усвоява правилно витамини и минерали и съответно - създават се предпоставки за здравословни проблеми. Особеността на човещкото тяло е, че то не съдържа запаси от магнезий, затова трябва ежедневно да се приемат храни, богати на това вещество. 

Храни, богати на магнезий

Храни, богати на магнезий

Зелени водорасли - те са най-високо съдържание на магнезий от всички хранителни вещества.

Ядки и семена -тиквените, слънчогледовите и сусамените семена са отличен източник на магнезий. В четвърт чаша се съдържат съответно 185, 125 и 126 мг от елемента. От ядките най-богати на магнезий са кашуто и бадемите. Лидер обаче е бразилският орех – 25% магнезий. Зеленият пигмент в растенията, известен като хлорофил, е още един натурален източник на магнезий.

Зеленчуци - една чаша спанак може да осигури на организма над 150 мг магнезий, което е 36% от препоръчителната дневна доза.

Плодове - трябва да се отбележат авокадото, бананите, сушените кайсии и сливи, смокините,  мангото, дините и грейпфрутите. В един банан има още около 32 грама магнезий плюс витамин С и фибри

Черен шоколад  -Съдържа антиоксиданти, които помагат за понижаване на кръвното налягане, подобрява кръвопотока и подсилва здравето на сърцето. 30 грама черен шоколад имат само 153 калории и съдържат 11% от дневната доза магнезий.

Риба -  най-вече камбала, риба тон, скумрия и сьомга.

признаци на магнезиев дефицит

Какви са признаците, че имаме нужда от магнезий

Когато този елемент недостига, организмът започва да го извлича от мозъка, мускулната тъкан, в това число и от сърдечните мускули. Можем да го разпознаем по следните симптоми:

Безсъние

Една от причините за дългото въртене в леглото е магнезият. Както вече споменахме, той участва в дейността на нервната система, затова неговият дефицит води до проблеми със съня.

магнезият  оказва отпускащо действие върху психиката

Тревожност и раздразнителност

Още един аспект от влиянието на магнезия върху нервната система. Елементът оказва отпускащо действие върху психиката, а когато е в недостатъчни количества, тревожността се повишава.

Високо кръвно налягане

Магнезият отпуска и разширява артериите, благодарение на което контролира кръвното налягане. Не е случайно, че в много препарати, предписвани на хора със сърдечносъдови проблеми той присъства.

Дейността на сърцето много зависи от магнезия

Аритмия

Дейността на сърцето много зависи от магнезия, затова, ако искаме то да функционира пълноценно и да избегнем аритмията, не бива да допускаме дефицит на този елемент в организма ни.

Крампи и спазми

Сърцето не е единственият мускул, чието нормално функциониране зависи от магнезия. Микроелементът, от който в нашето тяло се съдържат само 21-28 грама, помага на всички мускули да се отпуснат по време на сън. Изключително важен за нервната и мускулна система. Това е и причината неговият недостиг да предизвиква спазми и крампи.

Влечение към шоколад

Много хора обичат шоколад, но прекаленото влечение може да бъди признак за недостиг на магнезий.

Проблеми при недостиг на магнезий:

Проблеми при недостиг на магнезий:

  • кожни проблеми, чупливи нокти и дори косопад;
  • развитие или усложняване на остеопорозата;
  • освобождаване на завишени количества хистамин, които предизвиква алергични кризи при предразположените хора;
  • бременните - недостигът на веществото при тях води до недоразвиване на костната система на плода;
  • при децата води до болки в корема, отпадналост, лесна умора или хиперактивност;
  • колкото по-голям е магнезциевият дефицит, толкова човекът става по-чувствителен, нервен и притеснен. 

Как се приема магнезий?

Как се приема магнезий?

Най-добре е да се набави чрез храната, като осигурим в менюто си храни, богати на полезното вещество. Но при остър недостиг е препоръчително да се приемат хранителни добавки, които ще осигурят на тялото магнезиевото равновесие.

Колко време можем да приемаме магнезий?

Магнезиевият дефицит не е добър за организма, но и предозирането може да навреди сериозно. Затова преди да започнете да приемате ценното вещество под друга форма, освен с храната, се консултирайте с лекар, който ще назначи съответните изследвания. Важно е да се знае дали страдате от недостиг на елемента, за да се прецени каква доза и колко дълго трябва да добавяте. Магнезият е важен, но не трябва да се прекалява.

Как да си набавим магнезий с храната?

Ежедневно трябва да се консумират зърнени храни и 4 – 5 плода. За да набавите необходимото седмично количество магнезий, е достатъчно да добавите към менюто си два пъти седмично сурови зеленчуци и парче черен шоколад.

 

 

Публикации

Повишете енергията, преборете умората.
Magnerich®
Magnerich®
5.5.2016
Магнезият и умората
Магнезият и умората
1 2 3 4 5 ... 6