Подут корем


115 Последователи

Подуването на корема е често срещан проблем, който се свързва с лошо храносмилане (диспепсия ). Това състояние се свързва с цяла група симптоми като например:

 

  • Болки в корема или дискомфорт;
  • Подуване на стомаха;
  • Чувство на дискомфорт след хранене;
  • Гадене;
  • Загуба на апетит;
  • Киселини в стомаха;
  • Натрупване на храна или течност (регургитация);
  • Оригване.

подут корем с болки

Повечето хора в даден момент от живота си изпитвали някои от описаните симптоми. Разбира се, това може да е свързано с някаква моментна причина - като вирусна инфекция, некачествена храна, временно неразположение и т.н. Ако обаче болките в корема и другите симптоми се повтарят често, трябва да посетите лекар за изясняване на първопричината. Най-често срещаните проблеми, които се проявяват с лошо храносмилане са:

 

  • Връщане към хранопровода на кисели стомашни сокове и оригване (регургитация или рефлукс), причинени от гастроезофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ), или хиатална херния;
  • Проблеми, свързани с придвижването на храната през червата, известни още като Синдром на раздразнените черва;
  • Язва на стомаха или язва на дванадесетопръстника;
  • Неспособност за смилане на мляко и млечни продукти (непоносимост към лактоза);
  • Болка в жлъчния мехур (билиарни колики) или възпаление (холецистит);
  • Страхова невроза или депресия;
  • Странични ефекти от кофеин, алкохол или лекарства. Медикаменти, които може да причинят диспепсия, са аспирин и съдържащи аспирин лекарства, някои антибиотици, стероиди.

Какво да правим, за да облекчим симптомите

Като първа стъпка преразгледайте и при нужда, променете навиците си на хранене. Ето някои от грешките, които се срещат често.

 

  • Основното хранене за деня е късно вечер - това е проблем при много хора в забързаното всекидневие. Напълно възможно е да реоргаринизирате деня си така, че да може да ядете по-малки порции по-често - например пет пъти дневно. Пригответе си сутрешна закуска от вечерта, а също и плодове, ядки или сандвичи за през деня.
  • След хранене трябва да има поне 2-3 часа, преди да заспите. Избягвайте обилните трапези късно вечер. Шоколад, мента и алкохол могат да влошат диспепсията. Те разхлабват клапата между хранопровода и стомаха.
  • Пикантните храни, както и такива, богати на киселини (като домати и портокали), също и кафето могат да задълбочат стомашните неволи при някои хора. 
  • Неподходящи за вас храни също може да причинят дискомфорт. Някои хора проявяват свръхчувствителност към определени продукти. Наблюдавайте реакциите на организма и ако направите връзка с някоя храна, спрете да я консумирате за известно време. Така ще се уверите дали тя причинява неприятното усещане.
  • Ако получите стомашно неразположение през нощта, може да си помогнете като повдигнете главата си с 10-15 см. Не слагайте обаче втора възглавница, по-добре е ако използвате подложка от пяна, пъхната под матрака. 
  • Не носете стегнато в кръста облекло.
  • Помислете за отслабване, ако има нужда. Всеки килограм, който сваляте, облекчава работата на стомаха. Индексът на телесната маса трябва да е под 25.  

Помощ за стомаха от природата

Лечението се ориентира спрямо първопричината за стомашните болки и неразположения. В много случаи обаче не могат да се открият конкретни причини. Тогава лечението се фокусира върху облекчаване на симптомите с различни препарати. Най-добре се понасят добавки с природни субстанции. 

Как да намалим образуването на газовете

подут корем и газове

Близо половината от газовете в храносмилателната система е погълнат въздух. Останалата част се произвежда от бактерии в червата, които помагат при храносмилането. Ако стомашно-чревния тракт не работи ефективно, газовете се натрупват в червата, причинявайки подуване и дискомфорт - състоянието се нарича метеоризъм.

Ето някои навици, които увеличават количеството въздух, което неволно поглъщаме:

 

  • Лакомо и бързо, нервно гълтане на храната (нервен стомах);
  • Дъвчене на дъвка;
  • Пиене на газирани напитки;
  • Смучене на твърди бонбони.

Някои хора поглъщат повече въздух, когато са нервни и ядат през това време. Гехники и подходи за намаляване на стреса и безпокойството са много ефективни при нервен стомах. Дихателни упражнения или прогресивно мускулно отпускане могат да помогнат за намаляване на излишните газове и подуване на корема. Във видеото по-долу д-р Сираган Дираджян обяснява, кои са основните причини за образуване на газове. 

Какво да ядем при подут корем

Трудните за смилане храни причинят газове и подуване при много хора. Ето най-популярните. Фасулът и лещата съдържат несмилаеми захари, наречени олигозахариди. Тези захари трябва да бъдат разградени от бактериите в червата. Плодове и зеленчуци като брюкселско зеле, бяло зеле, карфиол, моркови, сушени сини сливи и кайсии също са трудни за храносмилане. Те съдържат захари и нишестета, които причиняват газове и подуване на корема. 

 

Малко се знае, че подсладителите също понякога са в основата на метеоризма. Сорбитол е изкуствен подсладител, който не може да бъде усвоен. Фруктозата е природна захар, но също е трудна за усвояване, когато се добавя към преработени храни. Млечните продукти могат да бъдат източник на чревни неблагополучия и подуване на корема, ако имате проблеми с усвояването на лактозата.

 

Пълнозърнестите храни са полезни за здравето, но понякога могат да причинят подуване и газове. Те съдържат много фибри, които ги правят толкова ценни. Фибрите обаче са почти несмилаеми въглехидрати. Когато консумираме много от тях, това може да доведе до газове, подуване на корема и запек. Диетолозите препоръчват бавно и постепенно увеличаване на фибрите в диетата. Това позволява на тялото да се адаптира.

 

Когато ядете по-големи количества храни с фибри, пийте и много вода. Това съветва проф. Йоан Л. Славин, специалист по хранене и диететика в Университета в Минесота. Пиенето на течности помагат на тези баластни вещества да се движат през храносмилателната система. Това предотвратява подуването и запека. 

Раздразнен стомах – какво е това?

какво да ядем при подут корем

Един от 5-6 души се оплаква от подуване на стомаха, гадене и киселини. Заболяване ли е раздразненият стомах или това е някаква мода при съвременния човек, който яде много индустриално преработени храни?

 

Понятието дразним стомах обединява различни симптоми, свързани с корема и горната част на стомаха, за които не може да се открие органична причина. Тогава лекарите говорят за функционални смущения или функционална диспепсия.

 

Раздразненият стомах е едно от най-честите заболявания на храносмилателния тракт. 15 до 20 процента от възрастното население споделят, че имат съответните симптоми, пояснява проф. Андреас Щенгел, главен лекар на отделението по вътрешна медицина, психосоматична медицина и психотерапия към Университетската клиника в Тюбинген. Става дума за подобно смущение като при дразнимото черво. Нерядко дори двете смущения се явяват заедно. Имат и още нещо общо. Както раздразненият стомах, така и дразнимото черво засягат повече жените.  

Кои са типичните симптоми при раздразнен стомах

При повечето хора симптомите се появяват при или след нахранване. Често пациентите се оплакват от подуване на стомаха, натиск в горната част на корема или преждевременно усещане за напълване на стомаха, преди да са се нахранили. Ако симптомите се появяват в друг момент от деня, не около храненето, то обикновено става дума за болки, парене в областта на стомаха. Често двата вида оплаквания се припокриват.

 

Други възможни симптоми са:

  • киселини;
  • кисело оригване;
  • гадене;
  • повръщане;
  • липса на апетит.

За функционална диспепсия се говори, когато един или повече симптоми се появяват в рамките на половин година и се повтарят поне три месеца.

Какви може да са причините

подут и твърд корем

Точните първопричини за раздразнения стомах не са изяснени напълно. Учените обаче вече са идентифицирали различни фактори, които допринасят за появата на проблема. Различни психични травми може да са в основата на оплакванията. Може да са различни преживявания в детството, депресия, страхови състояния, хранителни разстройства, хроничен стрес или други натоварващи душевни страдания, допълва проф. Щенгел. Това не е изненада, тъй като тясната връзка между психика и храносмилателна система е известна отдавна.

 

Към това се добавят и някои генетични фактори. Има проучвания, които показват, че роднините на пациенти с дразним стомах имат по-голям риск да се разболеят от диспепсия. Допълнителен рисков фактор са настъпващи промени в специфичния микробиом на чревния тракт. Тази теория се подкрепя от наблюденията на медиците в практиката, че функционална диспепсия се развива понякога след чревни инфекции или лечение с антибиотик.

 

Фактори, за които е доказано, че благоприятстват или задълбочават заболяването, са редовната употреба на алкохол, пушене или наднормено тегло. Диагнозата се поставя, след като се изключат други възможни заболявания, които се изявяват с подобни симптоми - например възпаление на стомашната лигавица, язва на стомаха, някои заболявания на жлъчката или дори тумори. При необходимост гастроентерологът ще назначи съответните изследвания.

Какво е лечението на диспепсията

За да се назначи правилно лечение, трябва да се изясни по възможност коя е първопричината за оплакванията. Снемането на подробна анамнеза (пациентът описва всички обстоятелства около симптомите) е първата стъпка.  След това се съставя терапевтичен план, който отговаря на индивидуалните прояви. Има различни медикаменти, които са ориентирани най-вече за овладяване на симптомите.

Оплакванията се повлияват много добре и от различни растителни препарати - вижте съветите на д-р Дираджян във видеото. “Комфортекс” е вече утвърден природен продукт, спечелил доверието на пациентите. Той съдържа комбинация от няколко индийски билки.

 

Съдържа:

·     Гигантски копър (Ferula asafoetida)

·     Ажгон (Trachyspermum ammi)

·     Гардения (Gardenia gummifera)

·     Джинджифил (Zingiber officinale)

·     Черен пипер (Piper nigrum)

 

“Комфортекс” е под формата на меки желатинови капсули от 200 mg за пиене през устата или таблетки за смучене. Доказано ефикасно премахва симптоми като подуване и тежест след хранене. Действа много добре също при газове и спазми.

 

Разбира се, трябва да се елиминират и рисковите фактори, доколкото това е възможно. Пациентите трябва да преосмислят консумацията на алкохол, вредни храни, а също и пушенето. Трябва да се предвидят достатъчно сън, спорт, движение и намаляване на наднорменото тегло. Ако не можете да избягате от стреса във всекидневието, поне се научете да реагирате разумно на ситуации, които ви натоварват. В някои случаи е препоръчително дори да се потърси помощта на психотерапевт, ако подозренията са, че симптомите със стомаха са провокирани от нервно напрежение.

Публикации

Как да изберем качествен пробиотик
Lacto 4 Kids
Lacto 4 Kids
22.10.2019
Как да изберем качествен пробиотик
1 2 3 4 5