Публикация
Влезе ли интернет в лекарските кабинети?
Защо комуникацията по дигиталните канали става все по-важна за фармацевтичната индустрия
Дигиталната комуникация навлиза все повече в здравеопазването и медицината. Информацията тече от научните среди към фармацевтичните компании, за да стигне до лекарските практики. Пациентите също разчитат все повече на новите технологии, за да намерят своя лекар и точната информация.
Кои са най-новите тенденции в дигиталния маркетинг във фармацевтичния бранш и медицината и кои инструменти работят в България? Своя опит в иновативната платформа за комуникации в сферата на здравеопазването CredoWeb разказаха представители на фармацевтична компания, пиар агенция, пациентска организация, от Българския лекарски съюз и експерти по дигитална комуникация.
Десетки представители на фармацевтични компании и PR агенции, работещи в сферата на здравеопазването у нас, се събраха да сверят часовниците си и да чуят тенденциите за бъдещето на дигиталните маркетинг стратегии в здравеопазването и фармацевтичната индустрия.
Първата по рода си среща-дискусия Digital Marketing Trends in Healthcare аnd Phamaceutical се състоя в новия бизнесцентър Capital Fort в София.
Днес няма да представяме дигиталните възможности, които предоставя платформата CredoWeb. Ще оставим нашите гости да разкажат за своя собствен опит - какво са постигнали с възможностите на платформата. Това заяви при откриването на форума основателят на CredoWeb д-р Петър Велев.
Изключително позитивно е, че в рамките на 3 години лекарската общност у нас демонстрира изключителен ръст на развитие в дигиталната среда, изтъкна д-р Велев.
Какво е по-различното, което ние направихме? Защо смятаме, че, на практика, сме положили едно начало? Има два основни проблема през призмата на фармацевтичната индустрия на световно ниво. Те са свързани, от една страна, с възможността тази индустрия да си комуникира първо със здравните специалисти и фармацевти, а от друга – комуникацията с пациенти. Основният проблем по отношение на първата група е възможността да се предостави информацията персонифицирано. По отношение на пациентите вече се е наложило като тенденция, че фармацевтичната индустрия трябва да извърви пътя от субект, който предоставя лекарства, до такъв, който предоставя услуги“.
Това вече е ясно очертана тенденция в САЩ и в доста развити държави, в България също ще се върви в тази посока, изтъкна д-р Велев.
Новият модел, по който вече работи вече сферата на фарма индустрията, е модел, в чийто център е поставен пациентът. Това обясниха в своята презентация „8 тенденции през 2018 г. – предизвикателства и възможности в дигиталния фарма маркетинг“ Александра Велева, CEO КредоУеб Австрия, и Силвия Александрова, Client Solutions Manager КредоУеб България.
76% от пациентите смятат, че фармацевтичните компании имат отговорността да предоставят информация, която допълва продукта, който продават, изтъкна в презентацията Александра Велева.
Двете млади дами посочиха и основните принципи, по които ще работи дигиталната среда през 2018 г.: „Предайте правилното послание на правилната аудитория през правилния канал в правилния момент“.
Другите тенденции, които ще са важни през следващата година:
• Концепцията omni-channel в дигиталния маркетинг
• Дигитализация на лекарите
• Нарастваща популярност на здравните приложения, сваляни през телефона
• Дигитални медицински представители
• Фокус върху дигиталното съдържание
• Огромна база данни за пациенти и заболявания в мрежата и техния анализ
• Дигиталното не е трудно – промяната е неизбежна
Как се предава правилното послание в правилната среда – показаха нагледно следващите презентации на форума.
„Дигитален маркетинг в „Екофарм – бъдещето в днешна дата“ - как медицинските представители могат да дадат подходящата за всеки един лекар информация с помощта на дигиталната среда, без да висят пред кабинета и да му отнемат време, това обясни Емил Цогев, Бизнес юнит мениджър, „Екофарм“.
Представете си, че общопрактикуващите лекари получават на месечна база информация за около 900 фарма продукти. В същото време те работят с набор от около 50 – 70 продукта. Въпросът е как да таргетираме така информацията си, че нашият продукт да попадне в първите 50, обясни той.
Като успешен пример за дигитален маркетинг Цогев даде стартиралите преди една година дигитални дискусии, които „Екофарм“ провежда с лекари от различни специалности – общопрактикуващи, невролози, кардиолози и др. „За една година се поучихме от грешките си и вече можем да се похвалим с добри конкретни резултати“, разказа той.
Как CredoWeb може да помогне на една фарма фирма да продеде успешна комуникационна кампания, свързана с определен здравословен проблем – това разказа Яворка Петрова, PR директор в агенция „Ви енд О Комюникешън“. Тя даде за пример проведената от агенцията комуникационна кампания на фирмата Sanofi България „Открито за диабета“, в която се включват национални електронни и печатни медии, правят се хепънинги с ангажимента на известни спортисти и други популярни личности и с безплатни прегледи за диабет.
Платформата CredoWeb участва активно с материали, които са насочени към различни групи пациенти и специалисти. Изготвен е и специален материал за новите производствени практики на Sanofi от завода му във Франкфурт.
Една от най-ценните възможности, които предоставя CredoWeb – eлектронно продължаващо медицинско обучение за лекари, бе представено от д-р Юлиан Йорданов, заместник председател на Български лекарски съюз.
CredoWeb може да е особено полезна на пациенти с редки или автоимунни заболявания, разказа прочуствено Албена Янева, член на Българското сдружение на болните от болестта на Бехтерев. CredoWeb участва в комуникационната кампания в подкрепа на пациенти с автоимунни заболявания, проведена от сдружението. Платформата публикува личните истории на хора със заболяването, които са намерили адекватно лечение и водят един пълноценен живот. Платформата публикува и много информационни материали и видеа с водещи специалисти, които дават информация за хора без диагноза към какви специалисти да се обърнат и какво да изследват, ако имат проблеми или съмнения за болестта на Бехтерев.
Последната презентация - 3-тата величина в сегментирането и таргетирането, бе представена от Дончо Дончев, директор Продажби в компанията SAT Health.
След края на официалните презентации гостите на форума продължиха да обсъждат темите на изискан коктейл.
Коментари
Дигиталният "взрив" в сферата на медицината, здравеопазването и фармацията тепърва предстои на световно равнище. Той вече се случи в областта на медиите, на туризма и авиокомпаниите, банките, търговията и редица други области... Поради консерватизма и силно регулираната среда, медицината върви с известно закъснение, но до няколко години няма да можем да познаем здравеопазването по отношение на комуникации. Затова, който успее да изпревари събитията или поне да върви синхронно с тях, ще има сериозно предимство.