Публикация
Застрахователите: Здравният модел да е базиран на пазарни принципи и конкуренция
Финалният модел на здравна реформа трябва да е базиран в максимална степен на пазарни принципи и конкуренция между различните участници (и финансиращи, и финансирани организации) в системата – здравна каса, застрахователни компании, (болнични) лечебни заведения.
Това смята Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ).
В становище асоциация изтъква, че „оценява предложенията на МЗ за реформа на българската здравна система като позитивен сигнал за налична политическа воля за адресиране на системните недостатъци в настоящата система на здравеопазването и за осигуряване на качествена медицинска грижа на българските граждани“.
Предложенията са идейна база, от която да се тръгне към създаване на ефективен, базиран на солидна икономическа и финансова логика модел, смятат от АБЗ.
Асоциацията подкрепя обявените от МЗ цели на реформата в здравната система
- подобряване качеството на медицинските услуги и повишаване удовлетвореността на пациентите;
- подобряване ефективността на използване на средствата и контрола в здравната система;
- намаляване на дела на нерегламентираните разходи, повишаване на прозрачността чрез въвеждане на единна информационна система.
Смислени ли са идеите в новия модел за реформа на МЗ?
От АБЗ изтъкват, че
застрахователният сектор е силно регулиран
и работи в условията на европейската директива Платежоспособност ІІ при спазване на съответните изисквания за капиталова адекватност.
„Затова участието на застрахователната индустрия в нова дейност може да се реализира единствено при условие, че избраният модел на здравна система позволява точна прогнозируемост както на приходите, така и на всички разходи и инвестиции, свързани с неговото въвеждане.
АБЗ ще се включи като конструктивен участник в работните групи към МЗ
и се надява нейният експертен глас ща намери адекватно отражение в новия модел на здравна реформа“, изтъкват от асоциацията.
Основните въпроси, върху които АБЗ ще акцентира в процеса на работа
и по които ще търси решение и изражение в новия модел, са свързани с:
- Реално остойностяване на разходите (изходните данни, цени на клинични пътеки) с цел адекватна оценка на риска и създаване на работещ модел, базиран на ясна финансова логика и разчети;
- Механизми за контрол: осигуряване на възможност застрахователите да оказват ефективен контрол върху целия процес, започващ от определянето на цените на здравните услуги до тяхното разходване от лечебните заведения;
- Въвеждане на единна информационна система и електронна здравна карта на пациента;
- Въвеждане на механизми за контрол на пациента;
- Въвеждане на механизми, осигуряващи среда на реална конкуренция и за финансиращите, и за финансираните организации.
Коментари