Публикация

Връзката между качеството на въздуха и когнитивните способности на децата

Връзката между качеството на въздуха и когнитивните способности на децата

Чистият въздух е жизненоважен за цялостното съществуване на хората и значението му става още по-голямо, когато се вземе предвид въздействието му върху децата.


Начинът, по който замърсеният въздух влияе върху физическото здраве е широко разпространена тема, но потресаващата истина е, че когнитивните способности на нашите деца също са изложени на риск.


Класните стаи са местата, където децата прекарват голяма част от ежедневието си, за да получават нови знания и умения. Редица изследвания показват, че качеството на въздуха в училищните помещения често е незадоволително и че може да повлияе върху познавателните способности на учениците. 


Загрижеността за качеството на въздуха в училищните помещения е важна, тъй като децата прекарват голяма част от времето си в тези среди, където получават образование и развиват своите умения. Високите нива на въглероден диоксид (CO2), които се наблюдават в затворените помещения, могат да доведат до затруднения в концентрацията, вниманието и мисленето на децата. Недостатъчната влажност на въздуха и неоптималната температура също могат да имат неблагоприятни последствия върху учебния процес и когнитивното развитие.


Изследванията показват, че високите нива на въглероден диоксид (CO2) в училищните помещения могат да доведат до умора, затруднение в концентрацията и намалена способност за запаметяване на информация. Когато нивата на въглероден диоксид (CO2) се покачат, децата започват да се чувстват по-неактивни и имат по-слаби показатели в учебния процес. Това може да ограничи техния потенциал за обучение и да засегне успеха им в училище.


Един от възможните механизми, чрез които замърсяването на въздуха засяга мозъка, е оксидативния стрес. Замърсителите на въздуха могат да навлязат в кръвния поток чрез белите дробове и да преминат през кръвно-мозъчната бариера, причинявайки окислително увреждане и възпаление в мозъчните клетки и тъкани. Това нарушава нормалното функциониране на невротрансмитерите, синапсите и невронните мрежи и да повлияе на структурата и пластичността на мозъка.


Ефектите от замърсяването на въздуха върху когнитивните способности на децата могат да варират в зависимост от вида замърсяване, нивото, продължителността на излагането, както и индивидуалните характеристики на децата. Поради това е важно да се наблюдава и измерва качеството на въздуха, за да се защити когнитивното развитие на децата от вредните ефекти на замърсяването на въздуха.


От изключителна важност е да се повиши осведомеността и да се образоват родители, учители и здравни специалисти относно потенциалните рискове от замърсяването на въздуха за здравето на мозъка на децата. Такава именно е и целта на социалната информационна кампания „Знаеш ли какво дишаш?“. Инсталирането на сензори, отчитащи качеството на въздуха би могло да бъде превенция срещу вредните ефекти на замърсения въздух върху здравето и когнитивните способности на децата. Тези сензори показват не само колко е чист въздуха, а какво е съотношението между кислород и въглероден диоксид в помещението, а основното гориво за мозъка е именно кислорода и когато неговите нива са ниски, работата на мозъка се затруднява.


Замърсяването на въздуха е сериозна заплаха за когнитивното развитие на децата, което изисква спешно внимание и действия от множество заинтересовани страни. Подобрявайки качеството на въздуха, който дишаме, подобряваме и качеството на ума си.


За да подкрепите кампанията "Знаеш ли какво дишаш?" и да се присъедините към усилията за подобряване на качеството на въздуха в учебните среди, можете да се свържете с нас на телефон +359879016996 или да ни последвате в социалните мрежи. Само заедно можем да създадем по-добра бъдеща среда за нашите деца.

Коментари

А экаква е връзката между този въздух и когнетивните възможности но Депутатите от Народното събрание? Както и тези от Министерство пна Здравеопазването?