Публикация

Две от болничните хеликоптерни площадки са готови, 7 са пред завършване

Две от болничните хеликоптерни площадки са готови, 7 са пред завършване

Още преди пристигането на първия медицински хеликоптер у нас, болниците вече се подготвят за въздушната спешна помощ.

 

Хеликоптерната площадка на УМБАЛ „Св. Екатерина“, например, която се намира на покрива на болницата, е вече напълно готова за използване. Това заяви зам.-директорът по икономическите въпроси на лечебното заведение Георги Найденов пред bTV.

„Площадката има система за пожарна безопасност, има оборудван ескалатор, с който ще се свалят пациентите, изцяло автоматизиран е. В момента, в който кацне самият хеликоптер, вече има и персонал, който се занимава по закон – управител на самата площадка, зам.-управител, който е длъжен да подсигури диспечер, когато хеликоптерът идва, защото той ще идва в различни часове, в почивни дни и т.н. , така че ние сме длъжни да подсигурим това. Но общо взето, като човешки капитал и цялостна автоматизация всичко е подсигурено“,

разказа Найденов.

 

Веднага след слизането от хеликоптера с количката пациентите се насочват към платформата, от която се слиза на долния етаж, а оттам през асансьора пациентът може да бъде вкаран по най-бързия начин в реанимация, в операционна, или да бъде изведен към друга болница, ако това се налага. Това добави зам.-директорът по поликлиничната дейност на УМБАЛ „Св. Екатерина“ доц. Пенчо Кратунков.

 

Той информира, че

към момента в София има три болници с хеликоптерни площадки

По отношение на сертифицираните болнични хеликоптерни площадки пък изпълнителният директор на „България Хели Мед Сървиз“ Димчо Добрев обясни, че към момента те са две – тази на „Св. Марина“ във Варна и тази на болницата в Панагюрище.

 

„В изключително напреднала фаза за получаване на разрешение за експлоатация са болничните площадки на „Св. Екатерина“, „Св. Анна“ и болница „Лозенец“ в София. Също така в изключително напреднала фаза е изграждането на площадките в Стара Загора, във Велико Търново, в Русе и в Пловдив“,

каза той.

 

Дали даден случай е от компетентността на въздушните линейки и отговаря на стандартите, ще решават компетентните медицински органи от Центъра за спешна медицинска помощ по въздуха, които трябва да извършват триажа, посочи още Димчо Добрев. „Ако те преценят, че такъв случай е за хеликоптерна помощ, се подава сигнал към оператора „България Хели Мед Сървиз“, който на базата на конкретната метеорологична, навигационна обстановка, обстановката на място, релефа на местността, ще вземе решение да се изпълни ли даден полет или не“, коментира той и допълни: „Ние като оператор отговаряме за безопасното изпълнение на полета, за превозването на медицинските екипи до мястото на събитието, натоварването на пациента и транспортирането до болница, която може да му окаже адекватна, компетентна медицинска помощ“.

 

Към момента са обучени шестима пилоти и

на 19 февруари започва обучението на втората група от шестима пилоти

Това пък каза пилотът и инструктор Васил Вълков. От думите му стана ясно, че изискването към пилотите е да имат над 1000 летателни часа, като той увери, че всички пилоти, които са обучени до момента, както и тези, които предстои да бъдат обучени, имат необходимия опит и ще могат да изпълняват мисии. От двете групи ще се съставят по три екипа за два хеликоптера, като във всеки екип ще има по двама пилоти. „Екипът, който ще оперира в такива ситуации, е екипаж в състав двама пилоти и две медицински лица – лекар и медицинска сестра“, каза още Вълков.

 

Той информира още, че към края на месеца

група медици заминава за авиационно обучение в Италия,

което ще продължи две седмици.

 

На финала на разговора шефът на „България Хели Мед Сървиз“ увери, че очакваният първи хеликоптер ще пристигне в страната до края на месеца.

Коментари