Публикация

Кой спорт причинява най-честите травми?

С д-р Христо Мазнейков, началник на Клиника по ортопедия и травматология, МБАЛ „Св. София”, разговаря Кристина Пешина


Д-р Мазнейков, как човек може да определи кой спорт е подходящ за него?
За постигането на добри резултати в даден спорт е необходимо спазването на определени изисквания, свързани с физиката и структурата на тялото. Съобразявайки се с това, в спортните училища специалисти селектират учениците. Къси крайници и стегната мускулатура са типични за борците и щангистите. Въпреки това в практиката ми съм виждал много младежи, практикуващи спортове, неподходящи за структурата им. Единственият спорт, в който няма специални изисквания, е футболът.

Кой спорт води най-често до травми?
Футболът се развива главоломно в цял свят и е на първо място по травматизъм. При волейбола,баскетбола и тениса процентът на травми също е висок.

Може ли тялото да се подготви, за да не се стига до неприятни инциденти?
Съветвам всеки, чието естество на работа е свързано със седене на бюро и липса на каквато и да е физическа активност, преди практикуването на какъвто и да било спорт, да посещава фитнес залата. По този начин мускулатурата е подготвена за по-сериозно натоварване. При зимните спортове като ските особено важно преди излизане на пистата, имайки предвид и ниските температури, при които мускулите са допълнително стегнати, масажирането с различни спрейове като Неокс е изключително важно.

Когато се стигне до травма по време на спорт, каква първа помощ трябва да се окаже?
Нанася се специален препарат върху засегнатата област. След това се прави компрес с лед и се търси специалист.

Как пострадалият може да разбере дали състоянието му изисква специална лекарска намеса, или може само чрез покой да се преодолее проблемът?
Това е много сложно и съм против хората сами без специалист да се опитват да решават подобни проблеми. Големият оток на коляното, на глезена, хлътване на бразда в областта на мускулатурата, всичко това означава, че травмата е сериозна. Тогава трябва непременно да се потърси специализирана помощ. И не какъв да е лекар, а посттравматолог, специалист в областта на спортните травми, който да прецени какво лечение да проведе – хирургично или консервативно.

При кои травми се налага операция?
При скъсана връзка на глезена или коляното се налага хирургично лечение. Ако е само разтягане на ставите, на връзките, на ставната капсула, тогава не е необходима операция.

Има ли правила как да се предпазим от травми?
Когато се впуснеш в играта, чувството ти за самосъхранение изчезва, затова е трудно да си наложиш да спазваш определени правила. Неделните спортисти е добре да се ограничат с по-малки натоварвания, да избягват резките спринтове. Добре действа стягане на глезените, за да се избегнат навяхвания и стъпване накриво. При волейбола препоръчителна е предварителна подготовка на рамото с масажи и движения.

В домашни условия как се преодоляват мускулните и ставните болки – чрез топло или студено, да се пази ли покой, или трябва леко раздвижване, какви препарати на природна основа се препоръчват?
Неоксът е прекрасен препарат при подготовка преди спорт. Използва се и в лечебната практика при контузии. Аз лично като специалист препоръчвам профилактичната му употреба за избягване на травми. Той загрява и подготвя мускулатурата за предстоящото натоварване. Масажът се прави на 10-15 см под и над ставата. Трябва всички мускулни групи да се подготвят по време на тази рехабилитация. Необходими са по 3 минути за всяка мускулна група, като това зависи от самия спорт. При волейбола се загряват мускулните групи на рамото. При футбола – подбедрените. Дали ще е крем, олио или капсули Неокс, това е по преценка на доктора и естеството на травмата. Могат да се правят и студени компреси. Винаги препоръчваме да има движение, независимо колко сериозна е контузията. Това важи особено за лакътната става, тъй като тя е най-капризната и при нея на вид леки травми могат да доведат до сериозни усложнения.

Къде е границата между ползата и вредата от физическите натоварвания?
Всичко, което се прави умерено и разумно, е полезно. Излизането извън границите на собствените възможности е вредно. За съжаление тази нишка е много трудно да се уцели, тъй като желанието за победа доминира над страха от здравословни проблеми.

" }-->

Коментари