Публикация

За отпадането на потребителската такса – поглед от практиката

През последния месец темата за отпадането на потребителската такса за преглед при личния лекар предизвика множество противоречиви коментари.
В редакцията на Хелт медия груп получихме следното мнение от д-р Николай Ценов от Варна, който коментира проблема от гледната точка на двете страни - лекар и пациент. Всъщност, за два различни интереса ли става дума и има ли печеливши...


През последния месец темата за отпадането на потребителската такса за преглед при личния лекар предизвика множество противоречиви коментари.
В редакцията на Хелт медия груп получихме следното мнение от д-р Николай Ценов от Варна, който коментира проблема от гледната точка на двете страни - лекар и пациент. Всъщност, за два различни интереса ли става дума и има ли печеливши? Ето и отговора на д-р Ценов.


"От страна на пациентите – за хората е по-удобно всичко да им е безплатно , в което няма нищо лошо . По-добър вариант обаче е средствата, заделени от бюджета (разбирай отново от нашите данъци), за компенсация на ОПЛ, да се употребят за увеличаване на минималните пенсии. Това са парите за най-бедните и респ. най-болните хора, за които 2.20 лв не е пренебрежима сума.
Въпреки това политиците извличат евтини дивиденти от това „как се грижим за хората и как ще поставим мързеливите, некадърни и ужасно богати лекари на мястото им” . Повечето разумни хора отдавна разбраха колко са „богати” техните семейни лекари, но с тази тема продължава да се спекулира...

От страна на изпълнителите на медицинска помощ обаче, отпадането на това сериозно перо значително би нарушило бюджета, защото в общата практика, поради изключително ниското заплащане за извършена работа, ние се стремим да увеличаваме „пациентооборота” . Едва ли някой очаква качеството на работата ни да се повиши при тази ситуация.

Вариантите за реакции са най-разнообразни и като за начало се оформя задръстване на системата с листи на чакащите и спазване на 5-часовата амбулатория. Коментират се идеи - от несъобразяване с промяната на закона, спиране на работа, безразборно издаване на направления за консулти, до неподписване на индивидуалните договори по НРД 2008.

Въпрос на време е да видим какво ще се случи, но защо се опитваме да откриваме топлата вода, когато европейски страни с многократно по-голям бюджет на глава от населението, вървят към въвеждане на потребителска такса, поради свръхпотребление на медицинските услуги?

Неясна остава „аргументацията” на управляващите защо желаят това да се случи. За мен отговорът е, че с т.нар. „механизъм за компенсиране” се залага нова бюрократична бомба, с която, отново за сметка на общопрактикуващите лекари, да се спестят значителни средства, разходването на които тъне в неяснота.

Справка: какво се случва с парите, които хората плащат накуп за възстановяване на здравноосигурителните си права. Няма разумно обяснение какво по-добро очакват да се случи с отпадане на потребителската такса , но у нас така стават нещата…

Помислете и за това какъв достъп имат хората в трудоспособна възраст (от чиито приходи се пълни хазната), при положение, че и сега пред кабинетите е пълно с чакащи за някаква бележка.
В заключение: И за лекарите, и за пациентите е по-добре потребителската такса не само да остане, но и да се увеличи!" 

Коментари