Публикация
Червен бик срещу Бавна крава
Продажбите на т.нар. енергийни напитки растат главоломно. Думата си казва основно агресивната рекламна политика, насочена към спортни прояви и други атрактивни за младите хора сфери – концерти, филми и т.н.
Според британския в. „Индипендънт” в страната годишно се продават 8 л. енергийни напитки на глава от населението, включително и бебетата.
Междувременно споровете за съответствието между рекламните послания и действителността периодично се възобновяват. От дискусията не остават встрани и медиците, с техните оценки за влиянието на подобни продукти върху здравето.
Полезната енергия
Повечето енергийни напитки представляват коктейл от газирана вода, захар, кофеин и различни растителни вещества.
Организмът действително получава необходимата енергия във вид на глюкоза, която за разлика от белтъчините или мазнините не се нуждае от продължителна преработка за усвояване.
В коктейлите има още кофеин или съдържащото го заедно с други вещества тропическо растение гуарана. Молекулите на кофеина имат стимулиращо въздействие върху нервните клетки. Освен захари и стимулиращи вещества в напитките се слагат витамини, овкусители, растителни екстракти – напр. женшен или мате.
Вредните ефекти
Дори енергийните напитки да се употребяват според инструкциите на производителя – не повече от една опаковка дневно – проблеми са възможни.
„Индипендънт” се позовава на независимата Асоциация на автомобилистите IAM, според която час след приемането на енергийната напитка въздействието й се изчерпва и бързината на реакциите намалява. Така че – да се разчита зад волана на ободряващото действие на „енергетиците” е опасно.
Американски учени от университета Бъфало потвърждават от своя страна опасенията на педагози, че употребата на енергийни напитки понижава успеваемостта в училище и спомага за формирането на асоциално поведение. Според изследователите тягата към енергийни напитки кореспондира с агресивността и асоциалните прояви, както и с безразборния секс.
"Антиенергийни" напитки
Някои компании се възползваха умело от пика, постигнат от рекламната вълна на енергийните напитки, като заложиха на точно противоположно производство. Става дума за „антиенергетици”, чийто ефект е отпускащ и релаксиращ заради съдържанието на валериан, лимон и др.
Дори наименованието на една от тези напитки насочва пряко към противоположното послание – срещу „Червен бик” /Red Bull/ излиза „Бавна крава” /Slow Cow/.
Коментари