Публикация

Балансираното хранене дарява здраве и дълголетие


Още древните мислители са знаели, че умереното хранене е залог за здраве и дълголетие, а за лакомите хора казвали: „Със зъби копае собствения си гроб”.

В наши дни преяждането е особено опасно, защото вследствие на обездвижването и застоялия начин на живот хората горят все по-малко калории. Когато количеството енергия, получавана с храната, превишава изразходваната, хората са заплашени от затлъстяване, а с него и от много заболявания, които съкращават живота.

Истината е, че в организма на човека постоянно се осъществява контрол върху състоянието на енергийния баланс посредством неврохормонален механизъм. Като най-важната роля принадлежи на механизма за регулиране на апетита. В централната нервна система за появата на чувство за глад отговаря хипоталамусът. В него са разположени центровете на глада и на засищането. Възбуждането или потискането им се регулира от съдържанието на глюкоза в кръвта.

Известно е, че невинаги физиологичните потребности на организма съответстват на апетита. Преди всичко той се развива по силата на навика да се яде повече. В някои семейства това е традиция. Особено опасно е да се прехранват децата в ранна възраст. Учените са доказали, че в организма на тези деца се увеличава броят на мастните клетки и се развива най-тежката и трудно поддаваща се на лечение форма на затлъстяване.

Безусловно наднорменото тегло е сериозна, но не единствена последица от преяждането. В последните години бяха доказани ред отклонения в обмяната на веществата даже ако теглото остане нормално. На първо място при такъв човек е нарушена въглехидратната обмяна, понякога се развива повишено отделяне на инсулин в кръвта, повишават се тонусът на симпатиковата нервна система и активността на тиреоидните хормони от щитовидната жлеза, повишава се кръвното налягане.

Честото съчетание между артериалната хипертония и преяждането привлече вниманието на учените и ги застави да уточнят механизма на тази връзка.

Изследванията показали, че в менюто на такива пациенти присъства прекалено много натрий, даже те да не злоупотребяват със солените блюда. Причината е, че поглъщайки всекидневно голямо количество храна, те получават и повече натрий, който се съдържа в почти всички продукти, даже и в тези, които не са солени на вкус.

А излишъкът на този елемент в организма повишава кръвното налягане. По този начин преяждането, дори когато не води до затлъстяване, може да стане причина за хипертония.

Обилното хранене предизвиква и пренатоварване във ферментната система на храносмилателните органи. Това е пряк път към гастрита, язвата на стомаха и дванадесетопръстника, към нарушаване на функциите на черния дроб и жлъчните пътища и оттам до развитие на камъни в жлъчката.

При прекаляване с животинските мазнини се нарушава обмяната на холестерина, а това помага за появата на прогресираща атеросклероза.

Някои хора предполагат, че продуктите, богати на мазнини и въглехидрати са вредни, а излишъкът на белтъчини не е опасен. Това всъщност е заблуда. Преяждането с храни, съдържащи повече белтъчини, също е нежелателно. Особено чувствителни към такава диета са децата и възрастните хора.

На първо място страда черният дроб, защото му се налага да преработва прекалено голямо количество аминокиселини. Бъбреците също не са пощадени, защото трябва да отделят повишеното количество на продуктите, получени от обмяната на белтъчините. Освен това при постоянната им употреба се увеличава нивото на пурините, влизащи в състава на нуклеиновите киселини.

Това позволява в организма да се натрупват соли на пикочната киселина, които се отлагат в ставите, хрущялите и някои тъкани. В резултат при възрастните хора се увеличава вероятността да се разболеят от подагра. Излишъкът на белтъчини ускорява половото съзряване на децата и действа възбуждащо на нервната система.

Ясно е, че редовното преяждане е вредно. Но празничното заседяване зад трапезата също може да ви докара здравословни проблеми. Нарушава се работата на храносмилателните органи. Те не могат да се приспособят към рязкото натоварване и функциите им се нарушават. Освен това постъпващите в организма излишни калории неминуемо се превръщат в мазнини.

Учените отдавна апелират за балансирано и умерено хранене. Никой до момента не е оспорил факта, че то е гаранция за здраве и дълголетие.

" }-->

Коментари