Публикация

Маг.-фарм. Ростислав Курдов: Вместо да ровите по форумите, просто попитайте фармацевта

Заради непроверена информация от интернет хората всекидневно приемат хранителни добавки или лекарства, които не са подходящи за тях, предупреждава създателят на онлайн платформата Съветите на фармацевта


 

CredoMedia разговаря с маг.-фарм. Ростислав Курдов - председател на управителния съвет на РФК Стара Загора, която спечели приза Регионална фармацевтична колегия на годината и създател на платформата savetitenafarmacevta.com. Определя себе си като фармацевт по образование и призвание. За него фармацията е особен вид наука, която се учи всеки ден по цял ден. Добрият фармацевт съумява да следва скоростта на развитието на науката и не остава в миналото. В добрата аптека пациентът не просто купува лекарство, а намира най-доброто за него лекарство с помощта на фармацевта.

 

Г-н Курдов, разкажете малко повече за проекта Съветите на фармацевта. Каква е идеята?

 

Първоначално през 2017 г. Съветите на фармацевта стартира като фейсбук страница, в която аз като специалист споделях полезна информация под формата на кратки статии. Направих тази страница, защото много мои познати търсеха професионалното ми мнение на фармацевт относно приема на различни медикаменти, витамини и добавки. Така ми хрумна идеята, че мога да създавам полезни статии, с които на разбираем език да разказвам за най-популярните групи лекарства и хранителни добавки, за взаимодействията лекарство – лекарство и лекарство - хранителни добавки. Малко по-късно, в началото на 2018 г., започнах да се занимавам по-сериозно с този проект и разработих платформата savetitenafarmacevta.com. Основната цел на тази платформа е да споделя практични съвети за пациенти и същевременно да популяризира професията на фармацевта като най-достъпния медицински специалист. Целта ми е да променя начина, по който пациентът възприема здравната информация и от кого я получава, защото всеки ден хиляди хора търсят мнения за лекарство, хранителна добавка или медицинска козметика в интернет, но 80% от тях попадат на непроверена информация. Всеки ден някой приема хранителна добавка или лекарство без лекарско предписание, което не е било най-подходящото за него. Иска ми се да променя модела „една съседка каза“ и хората по-често да търсят експертната информация и да се допитват до специалист.

 

Какъв е отзвукът сред пациентите? Има ли интерес?

 

Оказа се, че много хора имат интерес да получават квалифицирана здравна информация от фармацевти. На 8 юли 2018 г. фейсбук страницата навършва една година и за този период успяхме да съберем над 2000 последователи, които редовно четат нашите съвети. Онлайн платформата, която тръгна през март тази година, също се радва на все по-голям потребителски интерес. Моят личен опит за една година показа, че българските пациенти наистина имат нужда от едно безпристрастно професионално мнение и са готови да се допитат до фармацевт, стига той да звучи достатъчно експертно и същевременно достъпно.

 

За какво най-често се обръщат към Вас пациентите?

 

Едни от най-честите въпроси от страна на пациентите са свързани с избора на витамини, минерали и хранителни добавки. Хората трудно се ориентират в морето от предложения и затова се интересуват как да направят правилния избор за своите нужди. Разбира се има много въпроси, които са ориентирани по-скоро към лечението и на тях винаги отговаряме със съвет да се потърси съответния лекар-специалист. Лекарят е този, който назначава лечението. Фармацевтът може да бъде полезен във връзка с приеманите медикаменти - лекарствени взаимодействия, странични действия и т.н. Двамата специалисти трябва да работят ръка за ръка в полза на здравето на пациента и това е правилният подход.

 

Много се говори за т.нар. фармацевтична грижа, но сякаш пациентът все повече се отдалечава от фармацевта и е по-склонен да пита по форумите, отколкото в аптеката. На какво се дължи това?

 

Фармацията изключително много се промени и нейното развитие доведе до съществена промяна в ролята и авторитета на фармацевта. Преди около 30 години фармацевтът приготвяше почти всички лекарства сам в аптеката, докато сега медикаментите се продават в готови форми и опаковки. Вече говорим за фармацевтичен маркетинг, по телевизията списанията и в интернет масово се рекламират лекарства без рецепта и хранителни добавки. Самите фармацевтични компания също започнаха да популяризират продуктите си. Пациентите станаха все по-информирани и вече влизат в аптеката с готово решение, какъв медикамент да си купят. На фона на всичко това фармацевтите постепенно загубиха своята мотивация да консултират и съветват. Но тук е и ролята на нашия проект – не просто да стимулира пациента да попита фармацевта, но и да върне мотивацията на фармацевта да бъде здравен консултант. 

 

Приложима ли е концепцията „личен фармацевт“ у нас и коя трябва да е активната страна за осъществяването й?

 

Да, напълно! По данни на Българския фармацевтичен съюз у нас са регистрирани малко над 6000 магистър-фармацевти, а населението наброява 7,128 милиона души. Една проста сметка показва, че един фармацевт ще трябва да се грижи лично за средно 1166 души. За сравнение средно на един личен лекар в България се падат по 1680 души. Но тъй като държавата не плаща за избор на личен фармацевт, пациентът би могъл сам да си избере и създаде такъв. Да не забравяме, че фармацевтът е най-достъпният медицински специалист и за него нямате нужда от час и предварителна уговорка. Нещо повече, личният фармацевт ще знае всички лекарства, които пациентът е пил досега и ще може да му препоръча най-доброто за неговото състояние в момента. Процесът обаче трябва да е двустранен – фармацевтът също трябва по-активно да консултира, а не само да изпълнява рецепти. Фармацевтът трябва да може да отговаря на въпроси, но и да знае какво и как да попита.

 

Как се приема идеята за онлайн консултации на пациенти сред фармацевтичната гилдия?

 

До момента не съм чул негативни коментари от колеги. И това не ме учудва, защото идеята на нашия проект не е свързана изцяло с онлайн консултация на пациенти, а по-скоро цели чрез интернет да популяризира живия контакт с фармацевтите. Дори сме подготвили специални стикери, на които пише ПОПИТАЙ ФАРМАЦЕВТА, и които раздаваме безплатно на аптеките. С тях искаме да стимулираме пациентите да контактуват повече с фармацевтите в аптеката и да се доверяват на тяхното професионално мнение. Всеки колега, който желае, може да се свърже с мен, за да получи такъв стикер за аптеката си. Същевременно във фейсбук страницата си ние обявяваме всяка нова аптека, която се в включила в проекта.

 

В платформата присъства цял екип от млади фармацевти, наречени „съветници“. Каква е тяхната ролята в проекта?

 

Започнах да работя по реализирането на тази платформа с идеята да поканя и други колеги-фармацевти, които имат какво да кажат и биха желали да работим заедно. Веднага се включиха няколко млади и отворени към интернет колеги, които към момента не пишат статии, но работят по популяризирането на проекта. Целта е да няма анонимни съвети, а информацията да бъде поднесена професионално и достоверно от дипломирани фармацевти, които стоят с името си и авторитета си зад този проект. Затова в секцията „съветниците“ можете да намерите информация за всички колеги, които по някакъв начин участват в платформата. Тук е мястото да кажа, че всички фармацевти, които желаят да ни подкрепят с полезна статия или просто да помогнат в разпространяването на идеите ни, са добре дошли.

 

Как най-лесно хората могат да потърсят професионален онлайн съвет от Вас?

 

Има няколко варианта и всеки може да избере най-удобния за себе си. През формата ПОИСКАЙ СЪВЕТ в сайта, на месинджър във фейсбук страницата или по телефон. Практиката показва, че пациентите предпочитат да получават по-скоро писмен отговор, отколкото телефонна консултация. Предстои скоро сайтът да бъде обновен, за да стане по-интерактивен и удобен за потребителите.

 

 

Коментари