Публикация
Методи за клинична оценка на физическата пригодност за летене .
Често срещана заблуда е , че съставът на вдишвания въздух от пътниците по време на граждански полет е еквивалентен на този при морско равнище ( 0 м) .
Средната височина при която се осъществяват полетите е 10000 м .
В пътническите самолети чрез специална система се осъществява херметизация на пътническата кабина , която създава условия еквивалнтни на тези при надморска височина между 1800 -2438м което може да доведе до спад в парицалното налягане на кислорода във вдишания въздух в пътническия кабина до 15.1% . При тези условия пасажер без белодробни проблеми ще изпита понижение на парциалното налягане на кислорода в артериалната кръв до 65 мм живак ( 8.7 килопаскала ) в зависмост от възраста и индивидуалните физиологични особености .
Херметизация над 2400 м . е разрешена само при извънредни случай . Ако се осъществи разхерметизиране на пътническата кабина на големи височини се задейства аварийната система за подаване на кислорд чрез маски , която се активира чрез инспираторно усилие . Тази система може да осигури допълнителен кислород за период от 15 м. , за който се предполага , че е досатъчен за да се снижи самолета до височина 2400 м.
Продължително въздействие на понижена концентрация на кислорода във вдишания въздух може да доведе до симптоми на умора , главоболие ,намалена концентрация , лека тахикардия и тахипнея . При пътници с белодробни заболявания може да се задълбочи хипоксемията
( понижено съдържание на кислород в кръвта ) .
Преди предприемане на полет, при тези пътници се препоръчва диагностична оценка , включваща:
- Снемане на анамнеза за сърдечно съдови и белодробни заболявания - с оглед преценка за относителни и абсолютни критерии за физическа непригодност .
- Спирометрия
- Пулсоксиметрия
- Кръвно газов анализ при съмнение за хиперкапния
( повишено парциално количество на въглеродния диоксид в артериална кръв )
- Тест с хипоксично предизвикателство
Критерии на Британското торакално общество.
Относителните критерии :
- Данни за проява на респираторни симптоми по време на полет ( задух , гръдна болка , обърканост и синкоп ) .
- Витален капацитет <1 л при рестриктивни заболявания ( включващи заболявания засягащи гръдната клетка и дихателната мускулатура) – особено такива прояващи се с хипоксемия и/или хиперкапния .
- ФЕО1 < 30 % от предвидените стойности при обструктивни заболявания .
- Булозен емфизем .
- Муковисцидоза .
- Коморбидности които се влошават в условия на хипоксемия – мозъчносъдова болест , сърдечна недостатъчност или пулмонална хипертония .
- Скорошен пневмоторакс .
- Белодробна туберкулоза .
-Анамнеза за престой в болница по повод респираторен дистрес синдром в близките 6 седмици .
- Данни за дълбока венозна тромбоза или предразполагащи фактори за такава .
- Налична нужда от кислородотерапия , CPAP , BIPAP или завимост от вентилатор .
Абсолютни контраиндикации за летене със гражданска авиация :
- Активна туберкулоза
- Пневмоторакс
- Кръвохрак
- Нужди от кислородотерапия надхвърлящи дебит от 4 л/мин .
Ако бъдат измерени стойности на кислородната сатурация в покой над 95 %, измерена чрез пулсоксиметрия на морско равнище , се смята , че тези лица са физически пригодни за летене с гражданската авиация и няма нужда от провеждане на допълнителни изследвания .
Лицата, които показват пулсоксиметрични стойности в покой под 92 % или десатурация под 95 % при 50 м ходене на равна повърхност,
се смятат за физически непригодни за полет без използване на кислородна бутилка или портативен кислороден концентратор .
Повечето авиолинии не позволяват използването на кислородни бутилки на борда без предварително разрешение .
Заключение :
ФЕО1( форсиран експираторен обем за 1 секунда, измерен чрез спирометрия ) и
SP02 ( кислородна сатурация, измерена с пулсоксиметрия ) са полезни маркери за оценка на физическата пригодност за летене , въпреки това нито кислородната сатурация на ниво морско равнище, нито ФЕО1 могат да предвидят точно хипоксемия или усложнения по време или непосредствено след полет при пациенти с белодробни заболявания . Допълнителни изследвания са нужни за да се определи дали симптом -базирания подход като например - MRC скалата за диспнея, или тестове сфизическо натоварване , са по надеждни за скрининг .
Източници : Essentials of Clinical Pulmonology : Fitness to fly
Gary davies, Suveer Singh
Managing passengers with stable respiratory diseaseplanning air travel: British ThoracicSociety recommendationsS Ahmedzai,1I M Balfour-Lynn,2T Bewick,3R Buchdahl,4R K Coker (chair),5A R Cummin,6D P Gradwell,7L Howard,8J A Innes,9A O C Johnson,10E Lim,11Wei Shen Lim,12K P McKinlay,13M R Partridge,14M Popplestone,15A Pozniak,16A Robson,17C L Shovlin,18D Shrikrishna,19A Simonds,19P Tait,21M Thomas,20On behalf of the British Thoracic Society Standards of Care Committee
Допълнителна информация :
https://www.europeanlung.org/assets/files/bg/publications/bg-air-travel.pdf
Коментари