Българите не са пълни от преяждане, а от неправилен режим на хранене
CredoWeb
CredoWeb
Компания
Българите не са пълни от преяждане, а от неправилен режим на хранене

Българите не са пълни от преяждане, а от неправилен режим на хранене

Излишните килограми се дължат на масовата практика на вечеря да се компенсира гладуването през деня.

Българите не са дебели от преяждане, а от неправилен режим на хранене.

Това казва проф. Донка Байкова, ръководител катедра „Превантивна медицина” в медицинския университет - София и заместник-председател на Българското дружество по хранене и диететика.

Според нея излишните килограми се дължат на масовата практика цял ден да не се яде, а на вечеря да се компенсира цялото гладуване. Организмът реагира на този „режим”, започва да си прави резерви и създава депа.

„Минат ли хранителните вещества в мастни енергийни депа, трансформацията им в енергия и изгарянето са много трудни - който не е отслабвал, той не знае за какво става дума”, отбелязва проф. Байкова. „Ако организмът бъде изненадан, първоначално има ефект и това води до свалянето на някой килограм”, допълва тя пред БТА.

С диетите за плажа - по-отрано и без пълно гладуване

„Желаещите да покажат добра фигура на плажа трябва да вземат мерки по-отрано”, препоръчва проф. Байкова. Според нея всеки е наясно кога ще почива през лятото и не е нужно няколко дни преди ваканцията да се предприемат драстични стъпки с полу- или пълно гладуване.

„Стръмната крива на отслабване е несигурна и при първо излизане от новата екстремна схема на хранене прегладнелият организъм винаги рязко си връща теглото при това с добавка”, казва проф. Байкова. Тя подчерта, че т.нар. йо-йо ефект не е и никак безопасен. По думите й той всъщност е толкова вреден, колкото и свръхтеглото.

„Качването и свалянето на килограми води до същите проблеми на различните органи, тъй като при отслабването мазнините се разграждат като ацетони, кетони и алдехиди, а това са органични токсични вещества”, посочи проф. Байкова. Според нея по този начин йо-йо ефектът вреди и на черния дроб, и на бъбреците.

Поради тези причини съветът на експертите е мераклиите да покажат на плажа примамлива фигура да си направят разумен диетичен режим и за две седмици могат да постигнат намаление с 3-5 килограма. Според проф. Байкова най-добре е да се акцентира върху прием на нискокалорийни храни, като се хапва често, но по малко, с пиене на много течности.

Към варианта за тоталното изключване от менюто на месо и въглехидрати проф. Байкова е негативно настроена. Според нея е по-разумно, ако ще има ограничения, те да се правят в последователни дни. И дава примерна поредица - първи ден плодове и зеленчуци, на следващия - месо или риба и млечни продукти, на следващия плодове и зеленчуци, после - въглехидратен прием на обяд.

Разумният режим включва да не ядем на вечеря въглехидратни храни - картофи, зърнени и бобови. Проф. д-р Байкова е категорична, че любимите на всички хляб, пица, картофи трябва да се ядат на обяд. Ако се приемат вечер, човек няма време да изгори тези калории, а излишните въглехидрати се преобразуват директно в мазнини.

За разделното хранене проф. Байкова посочва, че човешкото тяло го „блокира” успешно. „След две или три седмици организмът „разбира” за какво става дума и когато му дам въглехидрати, той ги задържа в депа и не ги пуска в изгаряне, след това ги освобождава, т.е. той от разделното хранене всъщност сам комбинира приема на хранителните вещества”, разказва проф. Байкова.

По думите й хората трябва да внимават с добавките в храните и особено с прословутите Е-та. Тя признава, че има все още много спорове около тези субстанции, макар част от тях да са официално признати за безопасни. Нейната позиция обаче е малко по различна.

„Когато в едната част от менюто ни има три Е-та, а в другата - още пет и то различни, кой може да гарантира безвредността на тяхната комбинация и да е категоричен как ги метаболизира организмът?”, пита риторично проф. Байкова. Тя подчертава, че това е достатъчен аргумент, за да се призовават българите да внимават с Е-тата.

Възрастта няма значение за свалянето на килограми

Възрастта няма значение за свалянето на килограми, казва проф. Байкова. Според нея разумна диета може да направи всеки здрав възрастен човек. Тя обаче подчертава, че когато става дума за деца, задължително трябва да се търси съвет от специалист по хранене и диететика. Активно спортуващите също трябва да търсят диета, различна от тази на останалите.

Съветът на проф. Байкова към по-дебеличките пак е да се обръщат задължително за помощ към експерт, ако започнат да отслабват. Първите три-пет килограма могат да бъдат свалени с която и да е диета, но после няма грам мърдане на кантара надолу, разкрива проф. Байкова. Причината за това се крие в собствения ни организъм. Като най-умната биологична система на планетата той не обича да губи резерви до безкрай и след първите свалени килограми блокира и най-прекрасната диета, казва тя.

Според нея на практика, ако спрем да захранваме тялото си с калории, то връща същата монета и започва да гори по-малко мазнини, за да си пази резервите. Резултатът е, че си ходя гладна, а дебела, шегува се проф. Байкова.

Тя припомня, че освен всичко друго храната е повод и за добро настроение, така че към негативните ефекти в немалко случаи дамите на диета стават и меко казано раздразнителни.


Мнения