5 ефективни стъпки срещу страх и тревожност
Сдружение Диабет, предиабет и метаболитен синдром
Сдружение Диабет, предиабет и метаболитен синдром
Организация
5 ефективни стъпки срещу страх и тревожност

5 ефективни стъпки срещу страх и тревожност

Психологът Даниел Троев препоръчва 5 стъпки за ефективно справяне с тревожността и със страха, който ни пречи да се реализираме и да се радваме на живота

Тревожността е основен проблем на съвременното общество. Среща се под най-различни форми и е в основата на различни проблеми като умора, паник атаки, болки в тялото и др. Тя ни принуждава да живеем в сянка, лишавайки ни от повечето възможности за пълноценен и щастлив живот. Но тревожността може да бъде преодоляна! Как? Чрез консултация, чрез индивидуална и групова работа. Най-ефективен е т. н. 5-стъпков модел за справяне с нея.

1. Излизане от полюсното мислене „спокоен – тревожен“

Когато дълго време преживяваме тревожност, всичко в ежедневието ни започва да се върти около нея. Според психолога Даниел Троев Фокусът ни се ограничава и пропускаме палитрата от различни усещания и състояния. Постоянно проверяваме дали сме спокойни или тревожни. Но освен спокойствието и тревожността има много различни чувства и състояния. Дори самата тревожност има различни степени и проявления, а в някои случаи може да бъде адаптивна и полезна.

2. Спиране на борбата със себе си

Изпитвайки тревожност и нежелани състояния, започваме да се борим с тях. Това всъщност представлява борба със самите нас. Съпротивата и натиска, които оказваме, най-често водят до засилването на негативните състояния и до нежеланите последици. Като започнем да приемаме себе си, с всичките ни състояния и преживявания, даваме възможност промяната към по-добро да стартира. Да останем потопени и присъстващи в усещанията си е първата и основна крачка за тяхното трансформиране. Отказът от съпротива е вратата, през която спокойствието може да влезне.

3. Разбиране на позитивното намерение

Третата стъпка ни позволява да се свържем със себе си на едно по-дълбоко ниво. При нея достигаме до разбирането, че всеки симптом – в случая тревожността, е сигнал, който организма ни изпраща. Най-често неговата цел е да ни каже, че е време да направим някаква промяна в себе си – в моделите на мислене и поведение. Това довежда до разбирането, че смисълът на тревожността не е в това да ни измъчва, а има предназначение, както и определено място в живота ни.

4. Управление на чувствата и състоянията

Четвъртата стъпка ни поставя в позиция, в която ние сме господари на емоциите, чувствата и състоянията си. Така успяваме да поемем отговорност за случващото се с и в нас. Чрез научаването на различни техники за контрол и управление на тези състояния пред нас се открива възможността да изпитваме това, което желаем. В нашия опит са запечатани усещанията и характеристиките на по-полезни състояния и можем да се научим да „влизаме“ в тях. Така отнемаме властта на обстоятелствата върху нашия свят и способността те да определят какво да чувстваме.

5. Започване на промяната

Последната стъпка е свързана с това да предприемем действия в посока на желаното от нас бъдеще. Тя включва научаване на житейския урок и осмисляне на посланието на тревожността. Трябва да развием нови умения, да променим моделите си на мислене и поведе. В резултат на тези промени можем отново да приветстваме хармонията, красотата и възможностите в живота си.

За успешното преминаване през всяка от стъпките могат да се предприемат различни подходи и техники. В зависимост от индивидуалните аспекти на ситуацията може преминаването само през някоя от тях да е достатъчно за постигането на желания резултат. Ако смятате, че имате нужда някой да ви помогне в преминаването през процеса за справяне с тревожността, можете да се свържете с психолога Даниел Троев на тел.: 0988 348 756. Даниел Троев работи в София и организира редица групови и индивидуални срещи по темата.

Реклама

Мнения

9 юни 2015 16:44

Предадох се още на втората стъпка:)