Публикация

Дълголетието е заложено у човека

Всъщност коренната промяна в продължителността на живота и в схващането за младостта е настъпила само за последните 150-200 г. Днес жените на 40 са в разцвета си, а постоянно расте броят на тези, които смятат, че на 30 им е рано за деца.

Здравословният стил на живот печели все повече привърженици и заедно с постиженията на медицината и методите за козметично подмладяване отваря пътя не само към по-дълъг, но и към по-пълноценен живот.

И макар прехвърлилите стоте да са все още екзотика, биолозите казват, че сме програмирани за около 20-30 отгоре. Изследванията на учени от много специалности се обединяват и в извода какъв е пътят към здраве и дълголетие: Движи се повече, яж по-малко, тренирай ума и тялото си, търси емоционално равновесие!

Духовният и физическият мързел обикновено вървят ръка за ръка с другия коварен бич за здравето и младостта – преяждането. Медиците твърдят, че недояждането е за предпочитане... Но очевидно днес в обществото, не случайно наречено „консуматорско”, това е истинско изпитание на волята, с което малцина се справят успешно.

Отдавна е известен и списъкът с най-подходящите и полезни храни – риба и морски продукти, зелен чай, 2-3 чашки кафе дневно, мед, лук, чесън, черен шоколад, пълнозърнест хляб, много плодове и зеленчуци. Разбира се, ефектът ще е незначителен, ако тези продукти се консумират от време на време. Чаша вино не е забранена, стига човек да може да се ограничи с нея.

Стресът е могъщ противник. Но учените ни улесняват в борбата с него, като посочват най-опасната емоция, която подкопава здравето и съкращава живота – страха. Именно той предизвиква много страдания – като се започне от безсънието и се стигне до астмата и рака. Съветът тук е – замислете се дали си заслужава да нервничите за щяло и нещяло, освободете се от страховете си (обикновено безпричинни!).

Стресът при съвременния човек е свързан и с епидемията, наречена тотално обездвижване. Нещата ще се променят коренно, когато осъзнаем, че денят, преминал в колата, на бюрото и с чипс пред телевизора, е най-краткият път към болестите и преждевременното стареене на организма. Активното движение 2-3 пъти седмично е благотворно за добрата кондиция на мозъка и тялото във всички възрасти. При физическа активност се повишава и настроението, защото се произвеждат ендорфини - т.нар. хормони на щастието.

През последните няколко години учените започнаха да привличат вниманието, особено на нежния пол, към още два фактора, предразполагащи към болести и бързо стареене – прекомерната употреба на козметика, която пречи на кожата да диша, и манията по бронзовия тен.

В същото време психолозите констатират, че съвременният човек често съвсем съзнателно предпочита своите, макар и съкращаващи живота, навици. Не са малко хората, които иронизират здравословния начин на живот и изповядват философията „на пълни обороти” -  обикновено това означава пушене и  алкохол, обилно и некачествено хранене, никакво движение и спорт, недостатъчен сън.

В края на краищата и това е въпрос на индивидуален избор – как да прекараш живота си и в каква кондиция да бъдеш в неговия залез.

Коментари