Публикация

Защо закуската е най-важното ядене през деня


Динамичният делник, строгият началник, следящ минутата, в която влизаме в офиса, и дори неизбежните софийски задръствания, удължаващи пътя до работата, са едни от най-честите причини за пропускане на закуската. Подобни проблеми, изглежда, стоят и пред останалите европейци – 61% от гражданите на Стария континент не закусват поне веднъж седмично.

Липсата на време е първото извинение, което се посочва от почти всеки втори (47%), един от петима не обича да яде рано сутрин, а всеки десети смята, че така ще отслабне.

Опирайки се на старата максима „Закуската изяж сам. Обяда раздели с приятел. А вечерята – дай на врага си”, модерната диетология настоява, че закуската е най-важното хранене през деня. То отключва метаболитните процеси, забавени по време на съня, улеснявайки преработката на поетите по-късно през деня калории. При повечето хора изминават над 12 часа между вечерята и сутрешното хранене, което значително намалява енергийните запаси на организма. 

Закуската помага за стабилизиране на нивата на кръвната захар, които регулират апетита и енергията, затова хората, които хапват сутрин, по-рядко прегладняват и прекаляват с поглъщаната храна. Множество изследвания показват, че лишаването от закуска дори увеличава риска от сладки забежки. Наблюдения в различни части на света са установили, че хората с наднормено тегло по-често се лишават от закуска в сравнение със слабите.

Доказано е, че хранителните вещества, пропуснати на закуска, не се набавят с последващите хранения. Постъпващата енергия сутрин подобрява концентрацията, паметта и повишава ефективността на свършената работа.
Макар често да се пренебрегва като причина, ползата от общуването между членовете на едно семейство също е повод за сядане около масата сутрин.

Какво да ядем на закуска, е основателен въпрос, който има повече от един отговор. Оказва се, че дори в различните части на Европа хранителните стереотипи значително се различават.

Англичаните и ирландците са сред хората, които сутрин хапват най-обилно. Традиционната английска закуска се състои от пържено яйце, пържен бекон (наденички), печен боб и препечена филийка с масло. Към горното се добавят чай с мляко и чаша портокалов сок. Общата енергийна стойност на подобно пиршество надхвърля 500 калории или близо една трета от препоръчителната дневна енергийна консумация. В същото време поданиците на кралицата са и най-ревностните поклонници на различните видове зърнени храни, пренебрегвайки класическата овесена каша.

Германците също са силно привързани към мюслито и корнфлейкса, но го предпочитат с кисело мляко и плодове. Филията с кашкавал, шунка или салам е алтернативен избор в Германия, Австрия, Чехия и Дания. В тези страни кафето категорично доминира над чая. В Скандинавия и Прибалтика закуската е скромна, но питателна – филия ръжен хляб с масло, допълнена с кашкавал или шунка. Кафето и плодът закръглят калориите на около 400. В Холандия хлябът е черен, маслото е заменено с маргарин, а кашкавалът е „Гауда”.

Най-близка до скандинавската закуска се оказва тази на българи, румънци, поляци и унгарци. Към филията (бял хляб) с шунката и кашкавала се добавят яйце и краставица или домат. Тази комбинация я прави енергийно доста приемлива – около 380 ккал.

Баницата (тиропита) със сирене е по-чест гост на масата в Кипър и Гърция. Предлагат я с мед и йогурт. Алтернативата - фетата с черни маслини, краставица и домат, въпреки че е с пълнозърнест хляб, е по-калорична от нашата - около 468 ккал. Французите обичат многолистното тесто, но най-често в сърповидната форма на кроасан.
Континенталната закуска, която е тяхно изобретение, в оригиналния си вид се състои от чаша горещ шоколад, 200 мл портокалов сок, 50 г франзела, лъжичка конфитюр и масло. В Белгия и Люксембург заместват конфитюра с течен шоколад. Енергийната стойност на континенталната закуска е около 487 ккал, а на кроасана с чашата портокалов сок - 452 ккал.

В Португалия филията с масло е придружена от чаша мляко със захар и щипка кафе (341 ккал), а в Испания намазват хляба със зехтин и добавят пресен домат, което съпровожда чашата кафе с мляко (345 ккал). Италианците обръщат малко внимание на закуската. За тях тя най-често се състои от няколко бисквити или парченце кекс с капучиното.

И все пак коя е най-подходящата закуска. Вероятно разнообразната, макар че някои диетолози препоръчват различните зърнени закуски като подходящ източник на желязо, витамини и фибри. Млякото, с което обикновено те се поемат, пък доставя половината от нужния на организма калций дневно. Разбира се, ключът е в количеството, каза ми наскоро една диетоложка. Ако искате да се храните здравословно, 30 грама зърнена закуска или 40 грама мюсли, няколко резена  киви или ягоди и чаша нискомаслено мляко са достатъчни да започнете деня.

Коментари