Публикация

Контрол на естрогена чрез физически упражнения? Мисията възможна!

Контрол на естрогена чрез физически упражнения? Мисията възможна!

Сутрешният джогинг е много по-важен за женската ви идентичност, отколкото сте предполагали.


Редовната физическа активност не само ви помага да се чувствате по-добре, но и помага на тялото ви да балансира нивата на естроген – тайнственият „женски хормон“, обвиняван за безброй неща, като започнем от предменструалния синдром и стигнем до сутрешното гадене. Ефектът, който упражненията имат върху нивата на естрогена, подчертава нуждата от добре балансирана програма от физически упражнения за жени на всякаква възраст.

Фактите

Естрогените представляват група хормони, която включва естрон, естрадиол и естриол. Женското тяло синтезира тези естрогенни хормони в яйчниците, надбъбречените жлези и мастната тъкан, като преди менопаузата те се образуват основно в яйчниците, а след менопаузата – в мастната тъкан. По време на пубертета, ускореното производство на естрогени допринася за развиването на вторични полови белези и за началото на менструацията. Промени в синтеза на естрогени могат да настъпят винаги, включително по време на фазите на менструалния цикъл, бременността и менопаузата, като тези промени се влияят отчасти и от физическата активност.

Прекомерните натоварвания

Активно спортуващите жени често страдат от драстични спадове в нивата на естрогените, причинени от интензивни физически упражнения и загуба на телесни мазнини. Това състояние се среща особено сред жени, занимаващи се със спортове, в които е важно да се поддържа ниско телесно тегло, като балет, фигурно пързаляне, гимнастика и бягане. Спадът в количеството на естрогените и други женски хормони може да доведе до продължителни периоди без менструация – състояние, известно като аменорея, от което често страдат професионални спортистки, подложени на тежки тренировки. Естрогените играят ключова роля за здравето на костите, така че продължителната аменорея, предизвикана от прекомерна двигателна активност, може да доведе до множество проблеми с костите, включително намалена костна плътност и остеопороза. Лечението на това заболяване включва медикаменти, хормонална терапия и ограничаване на физическите натоварвания.

Менопаузата

Много жени се опитват да се справят със симптомите на менопаузата като вдигат нивата на естроген в тялото си чрез хормонално заместителна терапия, която включва синтетични естрогени, прилагани самостоятелно или в комбинация с прогестин. Преди да се премине към такава терапия, която може да увеличи риска от мозъчен удар, сърдечни заболявания и съсиреци, обаче е добре да се помисли за увеличаване на физическата активност. Според проучване, водено от доц. д-р Дебора Нелсън от университета Темпъл*, умерената физическа активност има положителен психологически ефект, който може да намали или напълно да елиминира нуждата от хормонално заместителна терапия при много жени в менопауза. Резултатите от продължилото осем години изследване сочат, че физически активните жени, при които менопаузата вече е настъпила, страдат по-малко от стрес, безпокойство и депресия, отколкото жени в менопауза, които не се занимават с физически упражнения. Според проучването обаче, двигателната активност не се отразява на физическите симптоми на менопаузата, каквито са например горещите вълни.

Високият естроген

Извънредно повишените нива на естрогени се свързват с увеличен риск от рак на гърдата при жени в менопауза. Д-р Анн Мактиърнън, преподавател в катедра медицина в университета във Вашингтон, твърди, че този риск може да бъде редуциран, ако е налице по-голяма физическа активност. Д-р Мактиърнън провежда едногодишно проучване върху ефекта, който оказват динамичните упражнения върху нивата на естрогените в кръвта на 174 жени в менопауза, страдащи от наднормено тегло, които преди това са водили заседнал начин на живот. Изследването е публикувано през април 2004 г. в “Cancer Research” и разкрива, че при физически активните участнички се наблюдава забележимо намаляване на нивата на естрогена в кръвта, докато при физически неактивните участнички нивата на естроген остават същите. При жените, които намаляват телесните си мазнини с поне 2%, се наблюдава най-сериозен спад в нивата на естрогените.

Можете да научите повече за контрола върху естрогените на страницата на генетичното изследване NGEstrogen, което ще ви даде ценна информация относно индивидуалните реакции на организма ви по отношение на естрогенния метаболизъм. На база на резултатите от изследването ще имате възможност да изградите персонализиран хранителен и двигателен режим, съобразен с индивидуалния ви ДНК профил, както и да прецените нуждата от прием на синтетични хормони и нутрацевтици.


Източник: Реган Хенеси, Demand Media, http://livewell.jillianmichaels.com/exercise-estrogen-levels-4317.html


*Публикувано в “Medicine & Science in Sports & Exercisе” през януари 2008 г.

Коментари