Райна Христова:  Действайте за другите и за света!
Йога
Йога
Страница
Райна Христова:  Действайте за другите и за света!

Райна Христова: Действайте за другите и за света!

Това е основният принцип на карма йога, една от най-успешните философии за овладяване на стреса и личностния баланс, твърди йога учителят

Райна Христова практикува Сатянанда йога от 2004 г. Завършила е 4-месечен сертификационен курс в университета Bihar Yoga Bharati (BYB) в Индия,  два шестмесечни курса  „Науката йога”  1 и 2 към Сатянанда йога академия Европа и 5-месечен курс за учители по йога към  Сатянанда йога академия - Австралия. По професия е адвокат.
Вдъхновението си черпи изцяло от традицията Сатянанда йога, която предлага един цялостен, систематичен и научен подход за развитие на всички аспекти на човешката личност – физически, ментален, психичен, емоционален и духовен.
Води занимания за начинаещи и напреднали по физически пози (асани), дихателни техники, очистителни практики, релаксация, йога нидра и медитативни техники в зала близо до НДК. Сертифициран учител по Сатянанда йога.

 

  • Г-жо Христова, вие сте адвокат.  Как  започнахте да се занимавате с йога и как стигнахте до такова ниво, че да обучавате другите?
  • Справянето със стреса е това,  което ме свърза с йога, защото търсех работещ метод, който не временно да ограничи стреса, а да бъде трайно решение, което мога да ползвам в живота си. Минавах през тежък период,  когато започнах.  Бях чувала, че йога помага и балансира цялостно личността. Започнах да посещавам занимания, които включваха хата йога, дихателни практики и релаксация. И  само с това за много кратко време постигнах огромни резултати. Продължих да се занимавам редовно вкъщи. Системата на Сатянанда йога, или Бихарската школа, е с много сериозно практическо приложение и с идеята хората да превърнат йога в начин на живот, т.е. не само да отидат на постелката и да работят с учител за 1,5-2 часа, а да се научат на определени техники, които да им служат в живота. Практикувайки изключително редовно, всеки ден, виждях как всяко инвестирано  усилие, се връщаше. И не само на физическо  ниво, но като цяло в социалните взаимоотношения и в разбирането с хората. Постепенно се задълбочих, започнах да чета и всъщност разбрах, че йога е нещо, което човек трябва да изпита за себе си. Това е наука на опитността и преживяването. Има определени техники, принципи, които могат  да се научат – оттам нататък всичко е вътрешно преживяване. Всеки го преживява по индивидуален начин. Така са написани и  древните текстове – те са като послания, които са преживени от светци. Не са просто някаква философия и  гола теория.

С времето ми стана интересно да се срещам с хора, които са постигнали повече. Това са т.нар. ачари – майстори по йога, които човек може да познае по това, че вече са започнали да владеят себе си, ума си. Всъщност това е основната идея. Започнах да посещавам семинари, които Българска йога асоциация организирашеу нас. По-късно заминах за Индия и прекарах 4 месеца в Университета по йога Bihar Yoga Bharati (BYB). Живях на място и имах възможността да преживявам това, което учех. Там се запознах и с изкуството на карма йога – не като теория, а практически. Реших, че това е най-въздействащото и ефикасното за преодоляване на стреса.

  • Какво представлява по-конкретно карма йога и какво е предимството на това направление пред другите видове йога по отношение на стреса?
  • По принцип всичко в йога помага за намаляване на стреса – обръщането на осъзнаването към тялото, релаксацията, дихателните практики… Но карма йога е йога на действието, на отношението. Тя учи с какво отношение да действаме в живота си, така че да сме максимално ефективни,  концентрирани, непривързани, уравновесени и спокойни. Идеята е, сменяйки концепцията, да се почувстваме по-добре. Карма йога е действие с осъзнаване – човек  насочва вниманието си към това, което работи, и се стреми да бъде максимално ефективен според дадените условия. Ние обикновено сме перфекционисти и това ни е проблемът. Винаги си представяме нещата по един начин, а действителността обикновено е съвсем друга. Основният причинител на стреса е разминаването между нашите очаквания и действителността. Когато човек се стреми да даде най-доброто от себе си според дадените условия, нещата се променят. Напр. казваш си: „Имам  5 мин и за 5 мин мога да свърша само това.” Стремиш се да бъдеш насочен само към това, което вършиш, а не да мислиш дали в замяна ще получиш нещо, какво ще получиш, дали колегата ти работи по-добре и т.н. Просто трябва да сме фокусирани в това,  което правим и да не мислим за награда. Основата на карма йога е човек да се стреми да действа за другите и за света. Защото ние сме част от една система, от природата. И както дървото, което ражда ябълки, не си ги яде само, кравата не дава мляко за себе си, има един непрекъснат поток – всеки прави нещо, което умее най-добре за другите, а на него му се дава от другите. Има един своеобразен цикъл. И когато човек реши, че  може да направи най-доброто, но за другите, защото има кой да се погрижи и за него самия, някак си напрежението му спада. Досега сме учени само, че трябва да постигаме високи резултати, че непрекъснато трябва да се състезаваме с този и с онзи. Тук концепцията се сменя. Не се състезаваме, не завиждаме. Аз съм си себе си, правя това, което мога, по най-добрия начин и се наслаждавам на целия този процес. В карма йога основното нещо е човек да изтегли малко фокуса от себе си и да насочи усилията си към света и към природата.  Много важно е човек да изгради тази уравновесеност и както в успех, така и в провал да запази самообладание. Всяко действие трябва да се използва като средство за постигане по-високи нива на съзнание. Тогава вече човек, започва да действа, забавлявайки се, учейки, практикувайки нещо, усъвършенствайки себе си. Това е есенцията на карма йога.

За да може човек да разбере този принцип, трябва да разбере принципа за dharmaепризванието ни, ни прави ливи и ни води към своята същност. На практика не винаги сме осъзнати за дълга си имъродител, добър приятел и т.н.Когато човек стане осъзнат, започвада прави това, което вярва, че е добро и правилно по принцип, а не следва моментните си желания, които впоследствиене довеждат доникъде.

  • Как практически се случва това, как да започне промяната?
  • Първата практическа стъпка е човек да знае какво иска и накъде иска да върви. Това е много индивидуално за всеки. Всеки има нещо, в което вярва, има свой собствен път. Повечето хора са нещастни, защото не могат да отговорят на въпроса: „Какво искам?”.  Хубаво е човек да си даде малко време, за да прецени накъде иска да върви.  Дори отговорът да е само „Да съм здрав или щастлив”, това е  достатъчно, за да почне да полага усилия в тази посока и след това да си намери философия или система, която го подкрепя в този път. Останалото  вече е дисциплина.
  • Как човек може сам да си избере школа? В йога има десетки направления.
  • Сега например,  в Деня на йога, ще бъдат представени различни школи, различни учители, различни традиции. Всеки има свой собствен стил. Някои подхождат изцяло с физическото тяло и постигат уникални резултати. Други работят само  с ум,  но също постигат резултати. Трети работят с емоциите. Аз съм привърженик на интегралния подход, т.е. да има всичко, защото човек е всичко. Така че е добре хората да видят голямата палитра от школи и възможности и сами да чуят и  да преценят това, което биха искали да правят, и да започнат. Хата йога е едно добро начало, защото човек се учи да поддържа осъзнаване за тялото, да живее в настоящия момент. Стресът идва от това, че ние сме депресирани от миналото и ни е страх за бъдещето. Когато влезеш в една зала за йога, трябва да си фокусиран върху това, което правиш, защото всичко е ново за теб, вниманието ти се насочва върху нещо неутрално, каквото е физическото тяло. Това те кара да се чувстваш  добре. Много хора погрешно смятат, че имат нужда от нещо динамично, за да се разтоварят, но не е така. Всъщност те имат нужда да забавят темпото, да отклонят ума от забързаното ежедневие и да го насочат навътре към себе си. Така, започвайки от тялото си , от духа, човек може да започне да учи определени техники в йога, медитативни практики, да установи какво работи за него и да започне да го прилага. Има хора, които дори с едно занимание седмично постигат огромни резултати. Това означава, че те намират инструменти, с които  се справят и успяват да бъдат независими.  По принцип зависимостите в днешния свят са много -  от коли, от хора, от пари, от всичко. Там, където можем да сме независими обаче, е работата върху себе си и усъвършенстването .
  • Как се постига тази независимост?
  • Чрез непривързаност. Идеята е връзката никога да не е бреме. Идваме си без нищо и си отиваме без нищо.  Основната философия на йога е, че всичко, което ни се дава в живота – и хора, и взаимоотношения, и вещи, е под наем, за временно ползване. Това означава човек  да има съзнанието, че тези придобивки  не са само за него и му служат временно. Когато имаме връзки с хора, трябва да разберем, че те са със собствени разбирания, възгледи  и да не се опитваме да ги правим своя собственост и да ги променяме според  собствените си очаквания. Това дава възможност да изпитваме истински чувства.  Да не поставяме условия: „Аз ще съм ти приятел, ако и ти си ми приятел”, „Ако правиш това, което очаквам, само тогава ще имаме истински взаимоотношения”.  Не е много просто. Изисква доста време. Човек бавно и трудно променя възгледите си. Колкото повече помъдрява, толкова повече започва да успява. Има дори медитативни практики, целящи умът на човек да свикне с мисълта,  че нещата, които има,  не са вечно негови и че всичко е преходно, като игра.
  • Споделете конкретни стратегии за управление на стреса, изхождащи от карма йога.
  • Говорим непрекъснато за преодоляване на стреса, но де факто еустресът е изключително полезен, защото ни кара да се развиваме. Всеки път, когато попадаме в  неочаквана и нова ситуация, когато организмът е поставен в условия да се приспособи, изпитваме стрес. Въпросът е да не сме постоянно в ситуация на непрекъснат стрес и да даваме възможност на тялото и на ума да се възстановят. Два са начините. Единият е да намалим това, което причинява стрес, а другият е да увеличим устойчивостта си към него. Ако човек от сутринта пусне телевизия, радио, прочете вестниците с новини за престъпления, насилие, няма как да не изпита стрес. Можем да изберем как да започнем деня си – с хубава музика,  с малко мълчание, с молитва, с малко внимание  към  децата. Друг начин е да  станем по-осъзнати за това какво допускаме да влиза в ума ни, както и в тялото ни. Когато човек малко се пречисти и изхвърли ненужното, започва да има правилно отношение към различните ситуации – да не си слага всичко на сърце: да прави каквото може, пък да става каквото ще.  Съвременните хора сме така  устроени, че непрекъснато си създаваме стрес – купуваме си скъпи вещи, с които не можем да работим – четем упътване , губим време, носим ги на сервиз, когато се развалят. Колкото по-просто я кара човек, толкова по-малко стресови фактори  има. Много е важно човек да се познава добре и да знае от какво е уязвим. Едно от правилата на карма йога е човек да действа и да наблюдава вътрешните си реакции, да започне да се опознава. Когато има осъзнаване, тогава има знание, сваля се този заряд и човек става все по-малко уязвим. Справя се, без да се бори. Сприятеляването е основен принцип – разбираш какво представляваш, разбираш как работи ума ти, разбираш къде си уязвим, кои са слабите ти страни и ги приемаш.  Въпросът не е да няма стрес, защото това би било пагубно за човечеството. Важно е стресът да се редува с моменти, в които има възстановяване. Затова говорим за управление на стреса. Затова хата йога балансира слънчевата и лунната енергия в тялото, симпатиковата и парасимпатиковата нервна система. Едната действа на принципа: „Бий се или бягай”, другата ти казва: „Спри, почини си, дай си възможност да възприемеш”.  Съвременният свят работи близо 90% само с първата. Равновесието е нарушено. Дори в някои сфери е утвърдено схващането,  че ако човек си почине, е пагубно. Това виждане вече започва да се преосмисля.
  •  Трябва ли задължително човек да е изчел някаква литература, за да влезе лесно в материята?
  • За мен първо е практиката, после теорията. Йога е една наука, основана на лична опитност и преживяване,  която се е предавала от учител на ученик, въпреки че сега влиза като наука и хората само четат и интелектуализират. Може би при някои ще стане първо с четене. Има много написано по темата. Йога не е само физически практики. Колко време човек може да прекара върху постелката?!  С карма йога човек може завинаги да влезе в едно поле, в което е осъзнат и се стреми да използва всяко действие за усъвършенстване,  което значи, че йога става начин на действие,  начин на живот. Важно е да не се сравняваме и състезаваме!  Това е един от основните принципи. Когато се състезаваме, ние вече не сме себе си, ние искаме да бъдем като някого. И забравяме собствения си път. Всеки трябва да върви по собствения си път. Защо трябва да сме първи? Винаги ще има хора, които ще са по-добре и по-зле от нас. Въпросът е да правим каквото можем и да бъдем себе си.

 

Интервю на Лиляна Филипова

Мнения